Sikkert kryds ved Damhussøen NU!

Hvor?

Krydset Grøndals Parkvej/Ålekistevej/Peter Bangs Vej/Ålholmvej ved Damhussøen

Hvorfor?

Hvis du har været i krydset, har du sikkert også oplevet følelsen af stress og usikkerhed.

Krydset er et meget trafikeret knudepunkt med mange biler, lastbiler, busser og cyklister samt gående og motionister, som løber omkring søen.

Udover at det er et fembenet kryds, er der flere sikkerhedsmæssige problemer i krydset, især cyklister og fodgængere er udsatte – her nogle eksempler:

• Trafikreguleringen skifter meget hurtigt Der ”hænger” altid mange biler ude midt i krydset, når der bliver grønt fra en ny retning (biler som skal dreje), hvilket ved hvert signalskift giver farlige situationer.

• Motorkøretøjer og cyklister krydser kørebane for grønt Når man kommer fra Ålholmvej i bil kan man dreje til venstre eller højre ad Peter Bangs Vej, eller man kan køre ”ligeud” til både Grøndals Parkvej og til Ålekistevej. Cyklister mod Ålekistevej krydser altså kørebane med biler, lastbiler og busser, som skal til Grøndals Parkvej. Dette udsætter cyklisterne for stor fare, da køretøjer ofte ikke er opmærksomme på krydsende cyklister.

• Fodgængeroverfelter Som fodgænger er det svært at nå over for grønt lys ved både Ålekistevej og Grøndals Parkvej, før det bliver rødt. Der er tilmed meget lidt plads på de ”heller”, som er i fodgængeroverfelterne – nogle steder er der ikke plads til eksempelvis en barnevogn. Dette giver selvsagt farlige situationer, og man bliver ofte stresset til at løbe unødige risici.

• Indsnævring af Ålholmvej Ålholmvej snævrer hurtigt ind - fra to til én vejbane. Lige efter krydset er der tilmed et busstoppested, hvilket kan give farlige situationer ved for eksempel pludselige opbremsninger.

• Markeret cykelbane Som cyklist der kører fra Peter Bangs Vej (Frederiksberg) og "lige over" til Peter Bangs Vej (Søen), føler man sig lidt som i ingenmandsland - strækningen er ikke markeret med et blåt bånd på asfalten som øvrige overkørsler. Dette giver usikkerhed og deraf risiko for farlige situationer.

• Venstresving om Damhussøen Når man kommer af Peter Bangs vej langs Damhussøen og skal til venstre ned af Ålekistevej, er det utrolig svært at orientere sig om hvornår trafiklyset skifter. Det eneste sted man kan se det, er på den anden side af bilerne der modsat drejer til venstre. For det første kan det være svært, når bilerne man skal holde øje med, er i den anden retning og udover det, er lyssignalet oftes blokeret af busser eller større biler. Det betyder, at mange overser, at lyset er skiftet til rødt, og derfor er mange biler midt i krydset, når der så bliver grønt for den anden retning.

Det virker generelt, som om der bliver kørt meget aggressivt i krydset – måske på grund af de hurtige signalskift, som indbyder til at sætte farten op for at nå over for grønt samt tage unødige risici.

Mange borgere i nærområdet har forsøgt at råbe Københavns Kommune op om problemerne og givet udtryk for, at der skal gøres noget. Københavns Kommune erkender, at der er problemer, men der er endnu ikke sket noget. Der er rigtig mange børnefamilier, som dagligt skal over krydset til de mange daginstitutioner og skoler, der ligger i området. Vi ønsker, at vores børn skal kunne færdes sikkert i trafikken.

Hvornår?

Der er kommunalvalg den 19. november, så hjælp med en underskrift for Et SIKKERT Kryds og vær med til at sætte det på den politiske dagsorden. Der skal ske noget nu, så vi kan forebygge og forhindre uheld i krydset!

Kommentarer/tilføjelser modtages gerne.

På forhånd tak!

Udskriv gerne denne side og hæng den op på din arbejdsplads, skole, daginstitution – link:

"Synes godt" om på https://www.facebook.com/sikkertkrydsvedDamhussoen

Søren Schramm Danielsen    Kontakt forfatteren af dette andragende