SÆT din underskrift for at bevare Gedesby Strand, som sommerhusområde.

Grundejerforeningen for fritidshusområdet med de 1108 matrikler i Gedesby Strand

Der skal bygges mange store ens fritidshuse tværs gennem foreningens område og med egen forening.

Der er en ny lokalplan 208 under udvikling for et afgrænset område i Gedesby Strand. På arealerne var der tidligere en lejrskole (Holmevej og Vendersvej). Området er beliggende tværs gennem foreningens område, og skal efter planen indeholde store ens sommerhuse skulder ved skulder, i 2 plan og hvert hus på kun 400-500 m2 jord og med fællesareal. Disse huse falder slet ikke i harmoni med omgivelserne og den æstetik som vi er kendt for. I materialet hvorfra byrådet har besluttet at arbejde videre med projektet/lokalplanen står der-Visit Lolland-Falster peger på, at vores område er den største turistdestination Øst for Storebælt, og at de har fokus på at øge antallet af overnatninger med 22% (400.000 overnatninger), hvilket vil medføre en omsætning på 400 mio. kr. og give 500 lokale arbejdspladser. Nye muligheder for at bygge sommerhuse i Gedesby Strand kan understøtte udviklingen i turismen på Lolland-Falster og øge kvaliteten og mangfoldigheden af overnatningstilbud i turisme områderne. Det er oplysninger for hele Lolland og Falster, samtidighed er der ikke set på Gedesby strand specifikt, så ingen ved reelt hvilke behov der er. Vi oplever det stik modsatte og er nu bange for at blive ødelagt. Skåret midt over af mange ens huse på med 150 m2 boligareal, 250 m2 tage i 2 plan og med en højde på 7 meter, beliggende skulder ved skulder på hver 400-500 m2 grund, med fællesarealer i et strandbeskyttelsesområde og derudover er der høj grundvandsstand for hele området.  Vores styrke og det som giver os et godt salg og en masse turister er:Forskellige typer af huse helt nede fra 45m2, ikke mange over 110 m2 og de nye der bygger i 2020 og 2021 ligger på ca. 100 m2, lukkede haver, åbne haver, alle i gåafstand fra havet, et rigt fugleliv, rådyr ses i haver og på gaderne. De fleste huse er ikke prangende og fyldt med luksus, det tiltrækker børnefamilierne fra København som købere (ikke langt at køre og de har råd til det) og tyske børnefamilier som lejere på grund af vores natur og små hyggelige huse samt fred og ro og lukkede haver til deres hunde. De som køber/lejer i Gedesby Strand tager valget fordi, det er muligt at vælge noget der står i stærk kontrast til Marielyst og med den samme kyst.

• der er gode naturoplevelser med dyrelivet tæt på, da der er meget fredeligt og roligt.·
  • stjernehimlen er uden nogen former for lysforurening.·
  • stranden kan byde på natur, rav, sten fossiler mm.·
  •  skoven er tæt på.·
  • der er ingen byliv.·
  • du kan vælge at være dig selv.

Det er vigtigt for købere og turister, at Falster langs Østersøkysten har flere facetter at byde på, i form af de enkelte områders egne kvaliteter og ikke som et blandet/rodet forstyrret fritidshusområde langs hele kysten.

Udvikling kan skabe afvikling Den danske hygge, Danmark er kendt for og som er helt unik i de ældre sommerhusområder, sættes over styr og bør bevares som valgmuligheder.Tak fordi du gav dig tid til at læse bestyrelsens bekymring. Vi håber på, at du vil støtte og hjælpe os, så der kan sættes en stopper for den skæve udvikling.

SÆT din underskrift for at bevare Gedesby Strand  Navn ………………………………………………………  Med venlig hilsen Bestyrelsen Gedesby Østre Strand Grundejerforening

Vivian Jensen formand m/k for Gedesby Østre Grundejerforening    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Vivian Jensen formand m/k for Gedesby Østre Grundejerforening tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.