Protest mod grusgrave i Halsnæs

Region Hovedstaden har udpeget to områder på Halsnæs som interesseområde for grusgrave, henholdsvis nord for Grønnenæssegård Gods og mellem Evetofte og Hågendrup.

Det protesterer vi på det kraftigste mod.

Efter Halsnæs i mange år har været et udkantsområde overvejende præget af tung industri på stålværkerne i Frederiksværk og Hundested Havn, er det nu blevet en attraktiv del af Hovedstadsområdet med store sommerhusområder, bl.a. Grundejerforeningen Evetofte som er Danmarks 4. største sommerhusområde, Torup – Årets Landsby 2019 – forskønnelsen af Frederiksværk by og ikke mindst de skønne naturområder, der ligger netop i de nævnte områder.

Halsnæs oplever omsider tilflytning efter mange års fraflytning. Mange tilflyttere fremhæver netop naturen som det unikke ved Halsnæs. Der er mange mennesker, som vil blive dybt berørt med støj og støvgener. Det er helårs fastboende, sommerhusejere og potentielle sommerhusturister, hvor mange vil vælge at flytte fra området eller fravælge det som turist. Vi risikerer, at konsekvenserne bliver et Halsnæs som før, hvor udviklingen er i stampe, store sociale problemer, et døende handelsliv, en flugt af de unge og en skrantende økonomi.

Vi skal i stedet arbejde hen mod en stadig beskyttelse af naturen, dyrelivet og attraktive bo-områder til gavn for mennesker og økonomi.

Læs mere om planerne her: https://rh.viewer.dkplan.niras.dk/plan/17#/2411

(Klik på "Råstofområder" nederst til højre på siden for at se området ved Evetofte)

Ved at underskrive giver jeg Henrik Koch tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.