Nej tak til kunstgræsbane ved Brønshøj Kirkevej og kirkemosen

Københavns kommune har planer om at nedlægge denne græsplæne og erstatte den med en 11 mands kunstgræsbane (120x90m) med hegn og belyst med høje master.

Vi siger pænt nej tak og tænker på:
- Dyrelivet i området.
- Miljømæssigeårsager
- Under 10m til de nærmeste naboer, der vil blive generet af lys fra banen.
- Helårs benyttelse er en kraftig forøgelse af presset på området.
- Trafikale problemer.
- Området og omgivelserne kan ikke bære Fix ønske om at ekspandere medlemsmæssigt
- En "øjebæ" i området, som faktisk er et fredede område.

Vi vil bevare den nuværende bane med græs, og samtidig bibeholde muligheden for at alle områdets beboer, institutioner, børn og unge fremover skal kunne spille bold på banen.

Der er budgetteret ca. 10,2 millioner til projektet, ca 30% mere end normalt pga jordforholdene.

Københavns Kommune har også fået grønt lys til at etablere kunstgræsbane i Husum Parken, der ligeledes er fredede områder.

Vi vil samle alle vores protester og fremlægge dem til kommunen.

Kommunens materiale om sagen kan du google: kunstgræsbane utterslev mose, her vil du kunne finde budget notat fra august 2012 og igen april 2013.

Andre link:

Vi kan desværre ikke sætte pdf, foto mm på denne side, for så havde de liggede her. Go jagt

Brønshøj Husum Avis artikkel i uge 30 med Fix formand Sune Blom, følg linket: http://viewer.doomags.com/11092 side 23

Brønshøj Husum Avis læserbrev uge 31 følg linket: http://viewer.doomags.com/11120 side 6

Brønshøj Husum Avis artikel vores svar til Fix uge 32 følg linket: http://viewer.doomags.com/11192 side 10

Her er en længere version af do.

Nej tak til kunstgræsbane med lys og hegn ved Brønshøj Kirkevej / Kirkemosen.

Stærkt foranlediget af avisens artikel d. 23. juli omhandlende ønske om nyanlæggelse af kunstgræsbane i den fredede Kirkemose, ser jeg mig nødsaget til, og på vegne af områdets naboer m.fl. til Kirkemosen og boldbanerne, på det kraftigste at tage afstand fra flere af de påstande som formand Sune Blom har fremført i omhandlende artikel.

Der henvises til, at man i øjeblikket har ”en af Københavns største ungdomsafdelinger”, ligeledes suppleres ”der heldigvis opleves en kontinuerlig tilgang af medlemmer”, men også at ”det på ingen måde er oplevelsen, at kunstbanen vil medføre yderligere trafik eller medlemsstigning i forhold til den aktuelle situation”. Sidstnævnte opfattes direkte selvmodsigende til de to første, da man må forvente, at også andre klubber vil få tildelt spilletid på anlægget, ganske lige som Fix spiller på andre kunstgræsbaner for nærværende!

Man kan læse i Fix´ eget 2013 generalforsamlingsreferat, at den massive medlemstilgang også volder Fix selv problemer. Som beskrevet i referatet, så er det ”næsten for meget”! Ligeledes kan man på Fix egen hjemmeside også læse, at man nu påregner at starte nye årgange under 6 år, samt har forøget bestående årgange med flere hold i betydende grad. Dette kan kun opfattes som meget ekspansive tiltag!

Vi naboer finder det både glædeligt og tiltrængt, at klubben nu får opdateret sit klubhus, og derved for forbedret sine rammer! Men der må også udvises hensyn til, at det er et fredet område, og at der også er andre interessenter til mosen end Fix.

I samme artikel nævnes der, at man slet ikke har taget stilling til lys, hegn og bane endnu! - Det er direkte forkert! Kultur og Fritidsudvalget har allerede indstillet et kunstbaneprojekt til en pris på kr. 10 millioner til Borgerrepræsentationen og Økonomiudvalget til endelig vedtagelse! Dette er 2,5 millioner dyrere end normalt begrundet i mosebundens specielle forhold, hvilken økonomisk forøgelse ligeledes er indstillet af Kultur- & Fritidsforvaltningen. I både ansøgningen og indstillingen er fremført krystalklart, at indeholdt i prisen er både lysmaster og indhegning! Investeringen vil i øvrigt næppe give mening, hvis man ikke også udnytter aften- og vintertimerne optimalt! Det kan imidlertid undre, at dette er foregået i det ”skjulte”.  Bl.a. er emnet ikke blevet berørt, endsige nævnt på Fix egen seneste generalforsamling i foråret 2013!

Det er et fejlagtigt udsagn, at der er så stor opbakning og mængde med positive tilbagemeldinger fra de nærmeste naboer til anlægget! Den opbakning finder vi er til at overse, da undertegnede kan det oplyses, med dette indlæg repræsenterer en skare på ca. 500 personer, der dækker de fleste nærved liggende villaer inkl. haveforeningen, samt et i øvrigt et meget bredt udsnit af beboere og grundejerforeninger i området.

Man kan næppe forvente, at hverken Dansk Boldspil Union eller Københavns Kommune ønsker at baneforbedringer og nyanlæggelser med kunstgræs skal etableres i strid med hverken fredningsmyndigheder eller naboer. En given etablering i Kirkemosen vil altså også kræve ret væsentlige dispensationer for at forslaget kan gennemføres!

Sameksistensen med Fix og boldbanerne er en nødvendighed. Mange af områdets beboere har da også selv en eller anden tilknytning til boldklubben med børn eller lignende. Der skal også være plads til Fix, og det fodboldklubben bibringer af gode ting til lokalområdet. Men man må også holde fokus på det forhold, at Fix måske i virkeligheden også har den størrelse som området reelt berettiger plads til.  Vi har stor respekt for velmenende klubfolk og godt foreningsliv, men det handler også om at leve i god sameksistens med omgivelserne. Når talen falder på Kirkemosen, så er det forholdet til naboer, dyreliv, samt ikke mindst det essentielle, at værne om vores fredede arealer og natur i fællesskab, som vi alle er forpligtede til også at holde fokus på.

Vi har noteret os, at Fix i sin argumentation tidligere her i avisen og på egen hjemmeside, slet ikke forholder sig kritisk nok til, at området rent faktisk er fredet, og at et nyt anlæg rent faktisk kræver dispensation fra fredningsmyndighederne, samt medfører væsentlige overtrædelser af andre gældende regulativer. Vi vil derfor gerne konstruktivt tilføre debatten og bladets læsere disse yderst relevante fakta.

Anlæggelse af en ny kunstgræsbane i området er som nævnt i klar modstrid med gældende fredningsbestemmelser og praksis i øvrigt for området. Det berørte moseområde er fredet. Derfor med henvisning til fredningsbestemmelsen af 13.juli 2000, er det foreslåede projekt i klar modstrid med fredningens overordnede formål § 1, da anlæggelsen af en sådan projektørbelyst kunststofbane, vil spolere sammenhængskraften og oplevelsen af et sammenhængende parkområde visuelt og funktionelt.

Kraftigt projektørlys vil omkranse den ca. 120 x 90 mtr. store påtænkte kunststofbane, og øgning med mange aktive fodboldspillere året rundt, vil forventeligt have en stor negativ indvirkning på det unikke dyreliv. Det må forventes, at et sådant anlæg må være voldsomt afvigende for oplevelsen af det ellers så smukke område omkring Kirkemosen og de omliggende parker. Lyd- og lysniveauet om aftenerne og gennem hele vinterhalvåret vil forventeligt blive så kraftigt, at det vil dominere et meget stort nærområde, og forventeligt være stærkt generende for det biologiske liv i området. I denne sammenhæng skal det også fremhæves, at de eksisterende plæner i dag, er fødekilde for et righoldigt fugleliv herunder en del andre trækfugle.

Miljøkonsekvenserne tæller ligeledes stort på negativsiden. Københavns Kommunes vision er, at man bør/skal håndtere regnvandet lokalt i stedet for at lede dette i kloakken. Denne vision harmonerer blot meget dårligt med, at drænvandet fra kunstgræsbanen nødvendigvis skal afledes til kloak p.g.a. problemfyldte stoffer fra bl.a. granulat og salt. Saltning er en alm. foranstaltning, hvis boldspil skal gennemføres ved temperaturer under frysepunktet. Dansk Boldspil Union anslår, at der skal anvendes ca. 3 tons salt (NaCl) årligt for at holde en sådan bane spilleklar hele vinteren. Som sidebemærkning må det ogås fremføres, at de omkringliggende beboere i forvejen de seneste år har oplevet betydelige kælderoversvømmelser grundet et i forvejen presset kloaksystem. Kan dette aftage mere?

Ved større mængder nedbør vil regnvandet højst sandsynligt blive udledt direkte til Utterslev Mose med risiko for forurening af mosens vand til følge. Mosen er i øvrigt forbundet med søerne. Ifølge Dansk Boldspil Unions ”Råd om vedligeholdelse af 3. generations kunstgræsbaner”, vil der være behov for at supplere løbende på materialet på en kunstgræsbane. Gummigranulatet bliver nødvendigvis sparket og flyttet rundt under spillet, og ved vedligeholdelse samt snerydning af banen. Materialeforbruget anslås til at være 3-5 tons gummigranulat pr. år! Det forsvundne gummigranulat vil derfor forventes at blive spredt til omgivelserne rundt om kunstgræsbanen både til lands og til vands. Det må ligeledes forventes, at spredning af granulat og miljøfarlige stoffer vil være skadeligt for mosens fugle- og dyreliv. Gummigranulatet består af granulerede bildæk i forskellig indfarvning.

Ifølge Naturbeskyttelseslovens §3 er der forbud mod at opstille master inden for en afstand af 150 meter fra søbredden. Reglerne i naturbeskyttelsesloven kan derfor ikke overholdes i Kirkemosen, hvis der som ønsket placeres lysmaster rundt om kunstgræsbanen. Dette da Kirkemosen ligger cirka 30 meter fra banen! I en rapport udarbejdet af Rambøll til Københavns Kommune i 2008 anbefales det, at der holdes en minimums afstand på 65 meter til nærmeste beboelse, når man etablerer kunstgræsbaner med lys. Dette begrundes med de gener, der er ved belysning af banerne i vinterhalvåret. Den foreslåede placering kan i dag ikke overholde denne anbefaling, da der er under 20 meters afstand til nærmeste beboelse!

Såfremt de nuværende græsbaners kvalitet betinger en renovering, kunne vi i stedet alternativt foreslå en udskiftning af den nuværende jord til et mere sandbaseret vækstlag med dræn samt mere slidstærke græsarter. Dette vil helt sikkert øge græssets slidstyrke og forbedre den nuværende spillesæson på banen. Korrekt udført luftning, topdressing og eftersåning af baneområdet, vil kunne medføre en optimering af banebenyttelsen.

Et forslag til en alternativ placering kunne være, at omlægge opvisningsbanen i ”Husum Idrætspark” i Gadelandet til kunstgræs med lyssætning. Anlægget eksisterer i forvejen og ser i øvrigt renoveringsmodent ud. Fix spiller jo i forvejen selv turneringskampe på denne bane. Der er også i forvejen gode parkeringsforhold, indhegning samt omklædningsfaciliteter. Et anlæg her vil formodentligt koste under det halve af det ellers påtænkte. Det må også kunne tages til indtægt, at der findes en mængde andre klubber i området, som også vil kunne få mere glæde af et anlæg her end i den fredede Kirkemose.

Københavns kommune mangler generelt arealer til kunstgræsbaner. Men disse nyanlæg bør ikke henlægges til fredede parker og moser, det vil jo være uopretteligt. Hvor vil det i givet fald så ende, såfremt der løbende gives efter og dispenseres mere som regel end som undtagelse! Vi beboere samt brugere af området vil naturligvis følge op på dette, og har i øvrigt ganske svært ved at få øje på, at der vil kunne opnås den ønskede dispensation fra fredningsbestemmelserne i dette tilfælde. Intet er jo som bekendt sikkert, - hvorfor vi er nødsaget til at reagere.

Interesserede kan læse mere om sagen på dette link: www.skrivunder.net/nejtakkunstgraesbanebrhkirkevej

På vegne af området beboere, naboer m.fl.

Lars Barrett Engdahl

Fact:

Dyrelivet:

Hvilken risiko er der for at en kunstgræsbane kan være til gene/fare for fugle, fisk og andre dyr.

Ifølge Dansk Boldspil Unions ”Råd om vedligeholdelse af 3. generations kunstgræsbaner”, vil der være behov for at supplere materialet på en kunstgræsbane. Gummigranulatet bliver sparket og flyttet rundt under spillet og ved vedligeholdelse af banen. Materialeforbruget anslås til at være 3-5 tons gummigranulat pr. år.

Det forsvundne gummigranulat vil spredes til omgivelserne rundt om kunstgræsbanen både til lands og til vands. Gummigranulatet består af granulerede bildæk i forskellig indfarvning.

Dyrene mister også 10.000m2 græs fra deres "spisekammer".

Miljømæssigeårsager:

Ifølge Københavns Kommunes paradigme for Særlige Arbejdsbeskrivelser (revideret 4. april 2013), skal drænet overfladevand fra kunstgræsbaner afledes til kloak, da det er påvist, at der kan afgives en række forurenende stoffer fra banerne.

Når drænvandet afledes til kloak, vil kunstgræsbanen årligt belaste kloaksystemet med cirka 7.500 m3 vand. Ved større regnhændelser vil vandet blive udledt til Utterslev Mose med risiko for forurening af mosens vand.

Lokal afledning af regnvand (LAR)

Kommunens vision er, at vi skal håndtere regnvandet lokalt i stedet for at lede det i kloakken. Dette harmonerer meget dårligt med, at drænvandet fra kunstgræsbanen skal afledes til kloak pga. problematiske stoffer (fra granulat og salt).  Saltning er en alm. foranstaltning, hvis boldspil skal gennemføres ved temperaturer under frysepunktet. Dansk Boldspil Union anslår, at der skal anvendes ca. 3 tons salt (NaCl) årligt for at holde banen spilbar.

Lysmaster

ifølge Naturbeskyttelseslovens §3 er der forbud mod at opstille master inden for en afstand af 150 meter fra søbredden. Reglerne i naturbeskyttelsesloven kan ikke overholdes, hvis der placeres lysmaster på kunstgræsbanen, da Kirkemosen ligger cirka 30 meter fra banen.