Nej tak til øget støjforurening på Kystbanestrækningen

Skærmbillede_2023-02-27_kl._12_.53_.35_2.png

Imens EU, Miljøministeriet og WHO aktivt arbejder for at nedbringe trafikstøjen, gør DSB det modsatte.

På ét de tættest befolkede strækninger, hvor husene ligger tæt op ad banen, har DSB valgt at indsætte støjende Vectron-lokomotiver og tunge dobbeltdækkervogne fra 2002. Når de buldrer forbi, udsendes dybe vibrationer, kraftig banken fra hjulene, hyl ved opbremsning og støj, der overskrider de vejledende grænseværdier. Vi er mange langs hele strækningen som oplever, at de forværrede støjgenerne påvirker vores hverdag, nattesøvn, lyst til at sove med åbne vinduer og opholde sig i egen have.

Men det er desværre ikke blot et spørgsmål om komfort. I nye studier har støjforurening vist sig at føre til søvnbesvær, stress og være kilden til en række alvorlige sygdomme. Vi mener ikke, at dette er en holdbar løsning på en så tætbefolket strækning, hvor tusindvis af mennesker påvirkes, heriblandt skoler, børnehaver og ældreboliger.

Skriv under og hjælp med at sende et klart budskab til DSB: Hav respekt for jeres naboer og pendlere - indsæt støjsvage, pålidelige toge.

Jeg giver med min underskrift Sune Grollov tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.