Nej tak til indhegning af Almindingen - Naturnationalpark

Ja tak til natur - nej tak til hegn

Skriv under hvis du også er imod at en stor del af almindingen på bornholm skal hegnes ind med 2,5 m høje hegn. Vild er natur er ikke indhegnet natur og naturnationalprojektet indebærer høje hegn, udsætning af vilde græssere, udfasning af skovdrift mm.

De udsatte dyr er undtaget dele af dyreværnsloven, det betyder, at de ikke skal tilses dagligt, ikke må vinterfodres, og ikke skal behandles for sygdomme, men som udgangspunkt skal passe sig selv.

Udfasning af skovdriften, vil betyde at vores lokale savværk må lukke, da statskoven har den bedste træproduktion på øen, hvilket er problematisk ift. den grønne omstilling på bornholm, hvor vi skal udskifte vores byggematerialer stål og beton med bæredygtigt træ. Vi skal således hente vores træ et andet sted fra, hvor vi ikke ved om produktionen er bæredygtig, og dermed skader naturen eller en regnskov et andet sted i verden.

Et 2,5 meter højt hegn vil i sagens natur hæmme adgangen for brugere og den fri bevægelighed for dyrene på øen. Risikoen for at vores hjortevildt vil sidde fast i hegnet mm. er ligeledes stor.

De udsatte vilde græssere, kan ligeledes være problematisk i forhold til en masse brugergrupper som hundeluftere, ryttere, kuske,løbere, mountainbikere, børnhaver osv.

Biodiversiteten i almindingen er i fremgang og det skyldes naturstyrelsens indsatser i forbindelse med projektplanen for natura 2000 områder. Så hvorfor ikke fortsætte med dette? det ved vi virker! Derfor fremstår naturnationalparkprojektet også som et symbolprojekt, der egentlig ikke tilføjer noget nyt til naturen. Eksempler på tiltag i forbindelse med natura2000 områder er en intensivering af den klassiske fokuserede naturpleje med husdyrgræsning, etablering af vådområder og etablering og fremmelse af naturnær bæredygtig skovdrift.

Derudover kan man for at skabe mere natur købe jord rundt om almindingen for nogle af de 888 mio kr der er sat af til naturparkprojekterne. På den måde udvider man reelt naturen, istedet for at bruge en masse midler på udvalgte hotspots af allerede eksisterende natur.

Disse forslag er blot et eksempel på alternative tiltag for biodiversiteten der ikke indebære store hegn og store dyr.

kan man være for natur men imod naturnationalparker?

Det korte svar er ja det kan man godt!  Naturnationalparker bliver fremstillet som den eneste løsning på biodiversitetskrisen, men sandheden er ,at der er mange muligheder og vi går ind for, at vi lokalt, baseret på lokal faglig viden og kendskab til vores natur finder de løsninger der er bedst for naturen og lokalbefolkningen, samt kan øge og gavne biodiversiteten.

Tak for din støtte.

Bornholm- Nej tak til indhegning af Almindingen NNP    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Bornholm- Nej tak til indhegning af Almindingen NNP tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.