Nej tak til ændring af køreplan for Midttrafiks rute 73

Midttrafik og Randers Kommune har pga. besparelser besluttet at ændre køreplanen for rute 73, så bussen fra sommerferien ikke længere kører gennem Øster Velling, Helstrup, og Stevnstrup.

For især beboerne i Øster Velling og Helstrup er dette en kæmpe forringelse. Ikke blot pga. langt færre afgangstider men især pga. sikkerheden.

Som det er nu, kan størstedelen af beboerne i Helstrup og Øster Velling gå langs oplyst fortov for at komme til bussen. Nogle vil skulle krydse Gl. Silkeborgvej for at stige af eller på, men dette sker i byzone med 50 km/t, med godt udsyn og med belysning.

Hvis beboerne i Øster Velling og Helstrup kun har mulighed for at stige på rute 73 i Vester Velling eller på rute 231 langs landevejen mellem Langå og Randers, kommer ALLE til at skulle gå langt langs veje uden fortov og belysning. For at tage rute 231 skal de ydermere krydse en meget befærdet landevej, som i de mørke perioder er livsfarlig for både børn og voksne.

Midttrafik og Randers Kommune har ikke nævnt, hvad de har tænkt sig at gøre for at kompensere for disse forringelser.

Det kunne vi godt tænke os, at de gjorde.

Hvis ikke vi kan bevare rute 73, som den er nu, ser vi følgende løsningsforslag:

1.

Indsættelse af daglig flexbus med mindst en fast morgenafgang samt mindst to returafgange mellem Øster Velling, Helstrup og Stevnstrup.

Hvis dette afvises:

2.

- Belysning langs de primære adgangsveje borgerne skal gå ad for at komme til bussen

- Etablering af sikre overgange til at krydse landevejen mellem Langå og Randers

- Etablering af oplyste busskure i sikker afstand fra vejen

Vi beder jer skrive under, hvis I er enige i at bevare den oprindelige køreplan for rute 73 og enige i, at der skal findes acceptable løsninger, hvis Midttrafik og Randers Kommune vælger at gennemføre ændringerne alligevel.

Skriv også gerne under, selvom I ikke bliver berørte af disse ændringer. Vi er alle skatteydere - også os der bor i de små lokalsamfund:-)

Vi har brug for alles hjælp til at gøre opråb.

Janni Hansen, Kirkebakken 22, Helstrup, 8920 Randers

Helle Fraes Dittmann, Kirkebakken 27, Helstrup, 8920 Randers

Jeg giver med min underskrift Janni Hansen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.