Kulturstoffet tilbage i lokalaviserne!

Lokalaviserne har skrottet kulturindholdet - giv din underskrift, for at vise, at vi vil have kulturstoffet tilbage!

Opråb til kulturpolitikere og Jysk Fynske Medier:

Jysk Fynske Medier (JFM) har opkøbt lokalaviser og dagblade i hele landet, og udgiver idag 15 regionale dagblade og 63 lokalaviser. De har truffet en generel beslutning, om ikke længere at skrive foromtaler af kulturelle arrangementer og nyheder om fx. koncerter. At en lokalavis ikke skulle formidle, hvad der foregår af kulturelle tilbud i de lokale bydelen, er for os fuldstændigt sort.

Lokalbefolkningen søger i lokalaviser viden om det, der sker i deres lokalsamfund, og her spiller kultur en vigtig rolle.

Men det kan angiveligt “ikke betale sig” at skrive om kultur. Ifølge JFM, giver foromtaler af lokale kulturarrangementer ikke “clicks” nok online. Lokalavisernes chefredaktører begrunder derfor kultur-stoppet med “manglende interesse hos læserne” på nettet.

Idéen om, at interesse for kulturstoffet kun kan læses på antal klik på onlineartiklerne, er en fejlslutning. Mange af de abonnenter, der læser om kultur, læser det jo netop i papirudgaven af lokalavisen, fordi de ikke har en online tilstedeværelse. Derfor kan interessen for kulturindhold selvfølgelig ikke kun måles digitalt. Desuden hægter det denne gruppe borgere yderligere af, som gerne ville have deltaget i deres lokale kulturtilbud, men som nu simpelthen ikke kan læse om, hvad der foregår, hvornår. Det er et kæmpe problem for både borgerne, og de små og store kulturarrangører i provinsen, at de savner information om, hvilke kulturtilbud, der findes.

Hvad værre er, at Jysk Fynske Medier højst sandsynligt ikke opfylder public service-kravene for at modtage mediestøtte, når de ikke dækker kulturstoffet. Så kære kulturpolitikere, kom med os ind i kampen om at få kulturen tilbage i lokalaviserne!

Hvis ikke det ændres, vil jeg opfordre til, at folk boykotter JFM’s lokalblade, og i steder tegner abonnementer til aviser, der behandler kulturstof.

Ydermere vil jeg også opfordre til, at kulturlivet selv også annullerer sine bookede annoncer hos JFM. Hvis lokalaviserne ikke vil skrive om kulturen, skubber de også de læsere væk, som gerne vil have kulturnyheder. Så, hvis man er kulturaktør, når man ikke sit publikum ved at bruge annoncekroner hos Jysk Fynske Medier, sålænge de ikke behandler kulturstoffet.

Freja Eva Lockenwitz, stifter af FB-gruppen, “Kæmp for kunst og kultur i Danmark”    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Freja Eva Lockenwitz, stifter af FB-gruppen, “Kæmp for kunst og kultur i Danmark” tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.