Sikring af kvalitet på KUAs institutbiblioteker.

“Formålet med bibliotekerne ved KU er at understøtte forskning, undervisning og studieaktiviteter gennem forsyning af informationsressourcer og -services til de primære brugere, som er studerende, undervisere og forskere. Bibliotekerne er med tilhørende studiepladser og samlinger både fagligt og socialt centrale for institutternes studie- og forskningsmiljøer, hvor brugerne stiller høje krav til kvalitet og tilgængelighed i dagligdagen.”

Det overstående er taget fra rapporten lavet af arbejdsgruppen der skulle finde 3 mio. kr. i besparelser på biblioteksområdet. I humrådet mener vi ikke at man kan implementere rapportens ambefalinger, uden at det får fatale konsekvenser for institutbibliotekerne, hvor der ligges op til en lukning af selvstændige institutbiblioteker. For studiemiljøet, hvor det fysiske studiemiljø miljø i rapporten er defineret som ”et bord og en stol”. Og for vores studier, der er afhængige af en direkte adgang til bøger i de samlinger der er på institutbibliotekerne.

Med denne underskriftindsamling vil HUMrådet sætte fokus på de studerendes og ansattes bekymringer over kvaliteten af deres biblioteker, som konsekvens af de varslede besparelser. Og kræve at bibliotekerne kan leve op til de ovenstående krav.

humrådet1.png

HUMrådet ved Københavns Universitet    Kontakt forfatteren af dette andragende