Israel har ret til at forsvare sig mod raketangreb

• Israel trak sig ensidigt ensidigt ud af Gaza i 2005, og efterlod sig ingen militær eller civil tilstedeværelse der. Israels håb var, at Gaza ville blive det første skridt mod en fremtidig palæstinensisk stat, der vil leve side om side med Israel i fred og sikkerhed.

• Da Hamas overtog magten i Gaza i 2006 foretrak denne terrororganisation desværre at investere sine ressourcer i at bevæbne sig og er ansvarlig for beskydningen af uskyldige israelske civile med tusinder af raketter mod israelske byer gennem de seneste 8 år. Børn i det sydlige Israel har ikke kendt nogen anden virkelighed end sirener, beskyttelsesrum og absolut terror i de sidste 8 år. De centrale dele af landet og hele Tel Aviv-området på omkring 2 millioner indbyggere bliver i øjeblikket angrebet uophørligt af Hamas, mens millioner af civile over hele landet i øjeblikket må flygte til det nærmeste beskyttelsesrum flere gange om dagen. Intet land i verden ville have accepteret sådan en situation, og Israel er ingen undtagelse.

• Siden 2006 har Hamas affyret over 5000 raketter mod Israel, hver eneste én af dem rettet mod israelske civile. Hver eneste raket er blevet affyret for at dræbe og såre israelere.

• Diskussionen om proportionalitet i forhold til Israels militære reaktion og den moralske kritik mod Israel på dette grundlag er helt ugyldig: Havde Israel virkelig reageret proportionelt, ville man have affyret en raket mod et civil mål i Gaza for hver gang Hamas havde beskudt et civil mål i Israel. Det bød være overflødigt at påpege, at Israel ikke handler på denne måde, aldrig har gjort det og aldrig vil gøre det.

• Der er ingen moralsk ligeværdighed mellem parterne: Israel bruger sin missilforsvar til at beskytte sine borgere. Hamas bruger sine borgere til at beskytte sine missiler.

• Civile ofre er desværre en del af militære konfrontationer overalt i verden. Den nuværende antal ofre er betydeligt lavere end tilsvarende militære operationer i hele verden. Dette er en konsekvens af IDFs særlige hensyn og indsats på dette område.

• Den aktuelle operation "Protective Edge" har til formål at genoprette fred og ro for israelske civile efter Hamas’ eskalering. Israel accepterede det egyptiske forslag om en våbenhvile, men Hamas valgte at afvise det.

Skriv venligst under på dette manifest, hvis du støtter Israels ret til selvforsvar og ophør af raketbeskydningen af Israel fra Gaza.