afskaf pension til folketingsmedlemmer

Quoted post

HGHRS

#44

2013-01-12 23:48

Nu har jeg siddet i en lille time og villet skrive min mening omkring FT ... Tænk engang jeg er så træt ... Vi andre skal vende hver krone ( er selv pensionist, knapt 12000 kr. pr. md.)og FT skalter og valter og giver sig selv lønforhøjelser ... det føles som hån af værste skuffe.
Gad vide hvor mange, der gad at lade sig vælge som FT medlem hvis de skulle leve af en minimalløn, deres 2. hjem kun måtte være på max 65 kvadratmeter og pensionen "kun" var en almindelig folkepension ?
Der burde også være en regel for at FT skal skiftes ud med jævne mellemrum, det er træls at de forskellige partier ikke kan finde nye folk / ansigter, de der sidder der nu, har vi snart set længe nok på.
Hvor kunne det være spændende, forfriskende hvis vi i Danmark prøvede at skifte alle FT medlemmerne ud ved næste valg, nye folk og måske et friskere sprog og friske øjne for hvad der kan blive råd til og især ikke.

Svar

Brian Røgind.

#45 Re: Ministerpension.

2013-01-13 08:43:46

#44: HGHRS -

Jeg har tilføjet, og omskrevet lidt på dette indlæg.

Nu skal man huske at ud af disse tal skal der trækkes skat, og politikerenes tal er uden deres egne pensioner.
Politikere får pension fra folketinget, plus de sikkert også indbetaler max til kapitalpension. I og med de fleste politikere klammer sig til folketinget når de først er kommet ind, så vil mange af dem sidde der i de 20 år der skal til for at opnå den højeste folketingspension, som i dag er oppe på 31.900 om måneden.
Det er i mine øjne mere end rigeligt, især når jeg tænker på at en hårdt arbejdende kassedame får mellem 17 & 20.000 i månedsløn, alt efter status, og en vellønnet jord og betonarbejder har mellem 21 & 25.000 om måneden. Og så er det lige meget om de har været kassedame eller jord og betonner i 40 - 50 år. En almindelig Sosu assistent får efter 35 års ansættelse en løn på mellem 21 & 25.000 om måneden. Lidt afhængig af hvilken region man tilhøre.
Så er det sg- at, jeg synes det er helt urimeligt at bare fordi at en politiker har haft tittel som minister i en årrække, også kan få ekstra pension på op til 26.091 kr. oven i alle deres andre indkomster eller pensioner, oven i købet får de, hvis de har børn 15.593 til hver af børnene årligt.
Når man som pensionist får ca 12.000 om måneden er der betalt skat, men det røre ikke ved at man skal vende og dreje hver en krone. Der er så også nogen der får væsentligt mindre, om de er gift osv.
En almindelig enlig pensionist i egen bolig, havner på et sted mellem 10 & 12.000 udbetalt. Nu vil jeg ikke her redegøre for grundpension og tillæg, men jeg har tallene, men der er himmelhvid forskel på politikeres og almindelige pensioner.
Tager man en toppolitiker der har max pension fra folketinget alene uden egne pensioner har de ved 50% skat ubbetalt. 28.995,50 kr om måneden.  
Politikere kan få pension efter samme vilkår som alle andre, altså nogen lunde som nogen er inde på, en del betaler arbejdsgiveren altså dig og mig, i tilfældet her, og resten må de selv indbetale.
Ritt Bjerregaard har eksempelvis samlede pensioner på et godt stykke over 750.000 årligt. Minimum udbetalt over 31.250 om måneden. Det er der skutte mange der får i løn, med mindre de er direktørere, politikere eller svindlere.
Her er lige et suplerende link.

En detalje som Margrethe Vestager synes er helt i orden. For sådan er det jo.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/09/13/230557.htm

Læs her på politikerlede og alt deres selvbestaltede frås, på befolkningens regning. 
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&cad=rja&sqi=2&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.politikerlede.com%2Fpenge.htm&ei=sVXyUMPRB8jJtAa524CoCw&usg=AFQjCNFnZXthOjDBkMIBsG9f9YyHvTDLQA&bvm=bv.1357700187,d.Yms

Afskaf ministerpensionen skriv under her.
signatures/afskaf_pension_til_folketingsmedlemmer/start/660
De kan få pension på lige fod med alle andre.