afskaf pension til folketingsmedlemmer

Quoted post

Hanne Agersnap

#9

2012-08-03 12:40

Tidligere folketingsmedlemmer skal ikke have mere i pension end andre får, skriver I, men hvem andre? Er det de selvstændige og arbejdsløse uden arbejdsmarkedspension, eller tjenestemænd i lønramme 37, folketingsmedlemmerne skal sidestilles med?
Hvorfor skal folketingsmedlemmer dog ikke spare op til efterløn? De kan da ikke regne med at blive siddende i folketinget til efterløns- eller pensionsalderen.
Jeg har ikke overblik over reglerne, som de er i dag, mensynes at denne kampagne virker populistisk og ugennemtænkt

Svar


Gæst

#10 Re:

2012-08-07 09:24:30

#9: Hanne Agersnap -

starter man med at få toppen til at acceptere at de ikke kan beskære efterløn og pension for borgerne uden selv at sætte noget til, så kan det være de kan se besparelserne på de andre høje pensioner. Jeg skal selv betale til min pension hvis jeg vil have mere end det som staten tilbyder, så jeg synes det ville være retfærdigt hvis alle i dette samfund selv skulle betale når de ikke synes at det de kan få fra staten kan slå til, så kan det være at vi kan få de almene penesioner sat op så det er et rimeligt eksistensniveau, hvor man ikke skal gå fra hus og hjem, som en af mine venner har været nød til.

 

Brian

#12 Re:

2012-08-17 08:32:40

#9: Hanne Agersnap -

Hanne. Problemet er ikke at de får en ordentlig pension, men det kan ikke være rigtigt, at de får pension der ligner et højt betalt job for almindelige lønslaver. Almindelige pensionister kan opnå, med egne pensioner omkring de 150 til 200.000 + - hvorimod folketingsmedlemmer kan opnå samlede pensioner op mod millionen, nogle har siddet i EU også, den pension ryger bare oven i , samtidig har de strikket deres pensionsystem sådan sammen at de kan foretage sig en masse , uden at der modregnes i deres pension, almindelige pensionister skal bare have en lille biindtægt, så bliver de promte modregnet i pensionen. Førtids pensionister, om de er forsørgere eller ej , ligger også kun i nærheden af de 200.000,  vel at mærke hvis man har en ekstra forsikring. ellers ligner den folkepensionen. på et sted mellem 130 og 150.000. Det er da skævt.

Erik Sandager

#280 Pensionister som 60/62 årige

2013-09-03 10:33:43

#9: Hanne Agersnap -

Hanne, de får fx. pensin når de fylder 60/62 og må gerne arbejde ved siden af uden modregning o.s.v. Det er altså extremt gunstige ordninger de har vedtaget for sig selv.

Se her: http://www.enhedslisten.dk/faktaomministerpension der henvises også til folketingets hjemmeside

Bent Lykke

#381 Re:

2013-10-01 14:51:01

#9: Hanne Agersnap -

Det skal de da også, det skal bare stå mål med resten af samfundets vilkår... Måske kender du udtrykket "Walk and talk"

Gå foran med det gode eksempel så skal resten af befolkningen nok følge med... Det samme gælder masser af virksomheder der skrupskider på medarbejdere, som må aflevere noget af den løn de har forhandlet sig til årene for inden, får så at se topcheferne hæve løningerne med gennemsnitlig (GENNEMSNITLIG) 10-12%..!!!!  Under den forklaring at, vi er nødt til at honnorer cheferne for at "holde" på og tiltrække kompetente chefer til virksomheden..????

Helt ærligt...

Jimmi

#714 Re:

2013-12-29 19:15:01

#9: Hanne Agersnap -

Hvis man ser på lønmodtagernes arbejdsmarkedspensioner, så ligger de mellem 10,9 & 15,0% hvoraf en 1/3 del er selvbetalt.

Lad os da give dem 15% og 1 million i løn, så sparer de 150000 op i pension om året. Det giver 600000 på en valperiode.

Og hvis vi forudsætter at de sider i folketinget i 20 år, så har den nette sum af 3000000 på deres pensionskonto.

Pensionsselskaberne forenter vores penge med min. 5% pr. år. dvs at der 5,6 millioner til pension. Der skal betales skat af beløbet bevares, men det er da ganske fornuftigt alligevel med små 5 millioner til pension når man er pensionsmoden.

Derforuden er det jo tilladt indbetale lidt ekstra til at forsøde alderdommen.

Bjarne M

#871 Re:

2014-01-04 11:09:28

#9: Hanne Agersnap -

De må godt gerne få de pensioner de får, men det bør først være fra 65 år som alle andre. De skal ikke have have pension når de stopper i Folketinget, men må nøjes med deres to årige eftervederlag. Det burde være nok indtil de finder et nyt  arbejde.

Henning

#940 Re:

2014-01-05 19:09:48

#9: Hanne Agersnap -

Der er vel ingen andre end ministere der kun skal være på job over et år for at få en stor pension. Jeg vil tror alle andre prøver at spare op et hel liv for at få lidt. Man kan da også sige det er dobbelt moral  at sige at landet er i dyb krise og så bevilligier en stor lønforhøjelse til sig selv samttidig med at man beskærer de alle fattigeste og syge og ældre. I min verden skal  politikerne der tager ansvar for andres liv bare vise en lille bitte smule at de går forrest ?????

 

Bramsborg

#1152 Re:

2014-02-04 09:43:02

#9: Hanne Agersnap -

Hanne Agersnap, ja den er populistisk. Men den er ingenlunde uigennemtænkt. Folketingspension Kr. 300 000 årligt. Ministerpension op til Kr. 300 000,- årligt. Har du tillige siddet i en eller anden EU kapacitet, så kan du få EU pension oveni, og der bliver IKKE skåret i de øvrige pensioner, uanset hvilke private pensioner de måtte have. Det gør der i en almindelig folkepension!

I forvejen har folket allerede gjort disse mennesker til millionærer (et folketingsmedlem tjener over Kr. 500 000 om året - heri ikke regnet udvalgsposter..mindste ministerløn er på 1.1 mill. årligt)

Grådigheden må have en grænse.

tina walter

#1791 Re:

2015-07-21 10:42:54

#9: Hanne Agersnap -  

 Ja det er helt klar meninger baseret på misundelse. Selvfølgelig er folketinget noget særligt og kan ikke sidestilles med et alm. job. Det er rigtigt, der er mange goder i jobbet, men jeg tror deres arbejdsuge er længere end de flestes, de skal også finde sig i at blive hængt ud i pressen konstant, men selve jobbet, det kræver stor indsigt og engagement i alle samfundets forhold og det er der vist ikke mange der kan bryste sig af at besidde. Selvfølgelig skal der også være fornuft med i beregningerne, man skal ikke have en fed pension blot man har været minister en måned, den skal gradueres efter indsats.