Underskriftindsamling mod byggeprojektet Laanshøj+

Quoted post

Else-Marie Leander
Underskriftindsamleren

#35

2016-02-01 07:34

Vi borgere, der bor i Laanshøj, har ikke valgt dette sted tilfældigt. Vi har ønsket at bo på landet i en landsbystemning med smuk natur og rekreative områder omkring os. Det er også det, salgsmaterialet har lovet os, når vi har købt vores boliger. Og endnu vigtigere: det er det, som den lokalplan, lokalplan72, vi alle har købt ud fra, har sat os i udsigt.

Borgere, der erhverver bolig i en kommune, må kunne regne med de lokalplaner, der foreligger. Selvfølgelig kan ting ændre sig en smule over årene, men det er moralsk anstødeligt, når en kommune lancerer et område på en bestemt profil, og når så de sidste beboere lige er ved at flytte ind, ændrer man området grundlæggende. Det skaber mistillid til kommunen - og er ikke tillokkennde for nye borgere til vores kommune.

Hvad tænker kommunen mon på, når de sætter højhuse på dagsordenen i Laanshøj?! Politikere er folkevalgte borgere i et demokratisk styre. De skal tjene borgerne, inddrage borgerne, værne om borgernes fælles historie og goder. Her er der tale om, at man tilsidesæter alt dette for det kortsigtede, enkle mål at skaffe flere skattekroner i kommunekassen. Det er primitiv politik, der ikke gør Værløse Kommune ære. I stedet for at skamfere Laanshøj med højhuse, burde kommunen i stedet værne om den perle, Laanshøj er i Furesø Kommune - rendyrke den og gøre den til kommunens varemærke. Det vil tjene kommunen langt bedre på lang sigt.

Og så bør man lytte til borgerne. Man har ikke taget os med på råd før, fordi man godt vidste, at vi ikke ville være med på at lave vores landsby om til et ordinært parcelhuskvarter, hvor rekreative områder er omddanet til højhuse! Vi borgere var ellers de første, man burde have spurgt til: hvad var vores erfaringer, ønsker , behov, visioner? Nu, hvor projektet allerede foreligger, sender man det i høring. Man siger, at man vil lytte til os i Laanshøj. Det bliver spændende at se, om kommunen nu også for alvor lytter. Desværre fortæller andre boligområder i Furesø Kommune os en nedslående historie: kommunen lyttede alligevel ikke, og de smækkede også her mange boliger op med den ene mål at berige kommunekassen. Fx på Farum Kaserne har man den nedslående erfaring.

Vi vil dog fortsat tillade os at håbe, at kommunen har til hensigt for alvor at lytte til det budskab, der i øjeblikket sendes fra hele Værløse: lad Laanshøj forblive en landsby med smuk natur og rekreative områder omkring!

Hvis kommunen for alvor lytter, er der masser af kloge, kreative mennesker i Laanshøj, der gerne deltager i konstruktiv dialg med kommunen om Laanshøjs fremtid! Vi har masser at byde ind med, som kan sikre at Laanshøj også for fremtidige generationer forbliver det unikke sted på det danske landkort, som det er i dag!

Else-Marie og Niels Buch Leander.

 

 

 

Svar

østre alle

#36 Re:

2016-02-01 08:20:57

#35: Else-Marie Leander -  

 Fuldstændig enig!


Gæst

#55 Re: Vores skønne by og natur "plastres til" med boliger

2016-03-31 08:05:32

#35: Else-Marie Leander -  

Hej Else-Marie

Jeg er lidt forsinket, blevet opmærksom på at der har foregået en underskriftsindsamling. Jeg kan ikke være mere enig i at det er helt vanvittigt at de bliver ved med at bygge som gale, når vi har et bevaringsværdig område med en skøn natur. Jeg flyttede selv til Værløse i 1994, og her var der marker og næsten ingen trafik. På de år jeg har boet i Værløse, er det blevet et trafikhelvede, og alt det byggeri der er er sket i Værløse Vest minder mest af alt om kaninbure. Nu vil kommunen så ødelægge naturen omkring Søndersø, med endnu mere trafik og byggeri i flere planer. Fuldstændig uacceptabelt.

Selvom jeg bor på den anden side af Søndersø, skal det ikke forhindre mig i at bakke op omkring jeres kamp.

Rigtig dejlig dag

Venlig hilsen

Charlotte Appel