Palæstina i de danske medier

Quoted post


Gæst

#189

2014-08-05 10:31

I den danske sangskat finder vi stroferne:” Kæmp for alt hvad du har kært, dø om så det gælder”.
Den strofe blev efterlevet her i landet bl.a. under modstandskampen mod den tyske besættelsesmagt. Og den dag i dag hylder og mindes vi vores modstandsfolk med rette.
Besættelsesmagter er enerådende i sine handlingsmønstre og inviterer derigennem ikke bare til et oprør mod sig, men til en krigslignende modstand over tid.
Jeg tror ikke på, at noget menneske eller noget folk har krav på noget som helst på et andet folks bekostning.
Hvem kan udpege det menneske eller det folk, som ikke ønsker sig frihed, lighed og selvstændighed?
Fred kræver ligeværdighed og kommunikation i øjenhøjde, hvor parterne må sætte sig ind i modpartens indfaldsvinkel for overhovedet at komme overens om en realistisk aftale for fremtiden.
Jeg har personligt meget svært ved at forestille mig, hvordan det må være for børn at vokse op i Gaza striben og på Vestbredden, hvor så mange børn bliver forældreløse og så mange forældre mister deres børn.
Mahmoud Abbas, også kendt som Abu Mazen, blev valgt som præsident for det Palæstinensiske selvstyre ved en afstemning den 10. januar 2005, og blev indsat i embedet 15. januar 2005.
Han har siden valget uden held arbejdet for en endelig aftale med Israel.
Jeg spørger derfor om man modsat, set i dette fejlslagne diplomatis lys kan forvente, at Hamas ikke skulle handle med krigerisk modstand?
Det er den vestlige verden der står bag oprettelsen af staten Israel, og med god grund; men den fuldførte ikke sin opgave til gavn for den palæstinensiske befolkning.
Det er på tide at den vestlige verden træder i karakter over for Israel ved at påtvinge Israel ud af de besatte områder og lede palæstinenserne hen mod en 2 eller 3 stats løsning. Det er vel grundlæggende det den berettigede frihedskamp går ud på.
På en lille måneds tid har det Israelske lederskab forårsaget ca. 1800 døde palæstinensere og ufattelig mange sårede, hvilket svarer til 2/3 af døde ved terror angrebet den 11. sept. 2001.
Inge Barfod

Svar