SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen")

Quoted post

Lone

#54

2013-11-15 12:00

Altså... Jeg er selv studerende men bliver helt flov over nogle af kommentarerne herinde! Vi har nok det system i verden med mest "gulerod" som nogen herinde efterspørger, og jeg synes heller ikke det er helt urimeligt at kræve af unge raske mennesker der får betalt deres uddannelse at den gennemføres som et fuldtidsarbejde. Hvis vi arbejdede i stedet for at gå på uni var det jo heller ikke sikkert at vi kunne gå ned i tid eller tage orlov som vi havde lyst. De her krav er altså selvfølgeligheder andre steder i verden!

Svar

Alexander Bergeon

#57 Re:

2013-11-15 12:29:30

#54: Lone -

En uddannelse kan jo ikke sammenlignes med et arbejde. Universitetet er ikke en fabrik, hvor produktet er arbejdstagere. Universitet er et sted for vidensgenering. At vi får betalt vores uddannelse er jo en finte der gør, at alle i samfundet uanset baggrund kan få mulighed for at deltage i denne genering af viden, så det ikke bliver et universitet kun for eliten. Ligeledes er det derfor vigtigt at have nogenlunde fleksible krav, der gør, at folk med andet en økonomiske problemer også kan være en del af universitetet.

Overvej, at med de nye regler, så er det ikke længere muligt at foretage et karriereskifte efter du er fyldt 30. Det vil i hvert fald kræve, at man har en ordentlig opsparing i ryggen, for du ikke kan studere på halv tid, og de fleste har brugt deres SU-klip på det tidspunkt. Livslang uddannelse (i hvert fald gennem universitetet) kan du vinke farvel til.


Gæst

#58 Re:

2013-11-15 12:31:26

#54: Lone -

Jeg vil vove den påstand, at en generel fordybelse i det stof, du lærer på langt de fleste studier, kombineret med et studiejob kræver væsentligt mere tid end en standard arbejdsuge.

Reformen vil reelt set gøre det umuligt på flere studier at påtage sig studiejob ved siden af studiet - på trods af, at dette er altafgørende for at få job bagefter i flere brancher.