SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen")

Quoted post

Lone

#54

2013-11-15 12:00

Altså... Jeg er selv studerende men bliver helt flov over nogle af kommentarerne herinde! Vi har nok det system i verden med mest "gulerod" som nogen herinde efterspørger, og jeg synes heller ikke det er helt urimeligt at kræve af unge raske mennesker der får betalt deres uddannelse at den gennemføres som et fuldtidsarbejde. Hvis vi arbejdede i stedet for at gå på uni var det jo heller ikke sikkert at vi kunne gå ned i tid eller tage orlov som vi havde lyst. De her krav er altså selvfølgeligheder andre steder i verden!

Svar

Alexander Bergeon

#57 Re:

2013-11-15 12:29:30

#54: Lone -

En uddannelse kan jo ikke sammenlignes med et arbejde. Universitetet er ikke en fabrik, hvor produktet er arbejdstagere. Universitet er et sted for vidensgenering. At vi får betalt vores uddannelse er jo en finte der gør, at alle i samfundet uanset baggrund kan få mulighed for at deltage i denne genering af viden, så det ikke bliver et universitet kun for eliten. Ligeledes er det derfor vigtigt at have nogenlunde fleksible krav, der gør, at folk med andet en økonomiske problemer også kan være en del af universitetet.

Overvej, at med de nye regler, så er det ikke længere muligt at foretage et karriereskifte efter du er fyldt 30. Det vil i hvert fald kræve, at man har en ordentlig opsparing i ryggen, for du ikke kan studere på halv tid, og de fleste har brugt deres SU-klip på det tidspunkt. Livslang uddannelse (i hvert fald gennem universitetet) kan du vinke farvel til.


Gæst

#58 Re:

2013-11-15 12:31:26

#54: Lone -

Jeg vil vove den påstand, at en generel fordybelse i det stof, du lærer på langt de fleste studier, kombineret med et studiejob kræver væsentligt mere tid end en standard arbejdsuge.

Reformen vil reelt set gøre det umuligt på flere studier at påtage sig studiejob ved siden af studiet - på trods af, at dette er altafgørende for at få job bagefter i flere brancher.

Jeg ville selv gerne betale hver en krone ekstra, det koster staten, at jeg udskyder min uddannelse et enkelt år, for til gengæld at få muligheden for at påtage mig et studiejob (som netop ville kunne betale disse udgifter) og frit kunne planlægge min uddannelse.

 

Reformen får ikke bare de studerende hurtigere igennem, den antager direkte, at samfundet er bedre stillet ved at alle studerende fratages muligheden for at have et studiejob og muligheden for selv at planlægge deres uddannelse, men i stedet blevet færdige i gns. 7,2 (for KU's vedkommende) måneder tidligere. Ganske utroligt da især ministerierne udnytter den utroligt billige arbejdskraft, som studerende er, pt.

Jo

#68 Re:

2013-11-15 14:43:00

#54: Lone -  

 Hej Lone.

Jeg bliver bachelor nu til sommer. Men min SU løber ud i de første par måneder af min kandidat, fordi jeg i sin tid læste et andet fag, som jeg efter nogle år fandt ud af på ingen måde var det rigtige for mig.

Kan du svare mig på, hvordan jeg skal kunne klare et - noget der ligner - fuldtidsjob og fuldtidsstudie samtidig på min to-årige kandidatuddannelse? Ville DU selv kunne gøre det? Jeg vil utrolig gerne gennemføre mit nuværende studie, helst på normeret tid, hvis det var muligt, men jeg ser nogle meget voldsomme barrierer, hvis ikke jeg kan få lov at udskyde enkelte fag, så jeg kan LEVE økonomisk også!??? Det er meget, meget arrogant nok engang at komme med den famøse "danske studerende er blandt de heldigste i Verden" - det er jeg sgu godt klar over, jeg er, men er det et argument for, at man stiltiende skal acceptere en reform, der faktisk ødelægger ens muligheder for at tage ens uddannelse færdig?

Studerende

#76 Re:

2013-11-15 17:01:11

#54: Lone -

Til gengæld kommer vi også ud og betaler en noget højere skat end i mange andre lande, så det kan man jo se som tilbagebetaling af lån for uddannelse og SU. Med den danske model forsøger man jo bare at udligne, så alle uanset egen/familiens økonomi kan få en videregående uddannelse. Og anyway, man skal vel aldrig stræbe efter at få det, som dem der er dårligere stillet, har.

thimk

#283 Re:

2013-11-25 15:06:02

#54: Lone -

Du er nødt til at se det i større perspektiv. Det første er, at "vi" allerede nu ved, at mange unge i dag aldrig kommer til at have et fast arbejde, og helt unge børn af i dag kan se fremt til aldrig at få et arbejde i deres liv.

Se så på Kontanthjælpsreformen, der tvinger unge kontanthjælpsmodtagere over på uddannelse, på SU, fordi det er billigere allround. Dertil kommer, at det NETOP kun bliver unge og yngre studerende, der vil kunne holde til presset om at gennemføre som et fuldtidsjob - mens ældre voksne med eget liv og børn kan få temmelig svært ved det.

Summasummarum: Tvangsuddannelse af unge på kontanthjælp, ældre forhindres i at uddanne sig (med eller uden banklån), og hele middelklassen holdes i frygt og bæven med stigende udgifter til pasning, gebyrer, skatter, pensionsforlængelse - mister man arbejdet og kan ikke finde et nyt, glider man ned i kontanthjælpsklassen, og hér er der kontrol og overvågning og ydmygelse hver dag. 

Hele perspektivet er inficeret af frygt. Hvad skal snart være grunden til at uddanne sig? Får man ikke arbejde stort set lige efter endt uddannelse, som ikke rummer nogen fordybelsesmuligheder og dermed ingen virkelighedsperspektivering, er det tilbage til start med kontanthjælp og tvungen uddannelse og/eller overvågning, kontrol og ydmygelse. 

Naturligvis kan man ikke basere sit liv på at frygte hvad der vil ske om 3-6 år. Men det er til at tage at føle på, hvad der vil ske, hvis man dumper et semester. Det holder folk i stress og skaber relationer mellem mennesker, der ikke når i bund. Bange mennesker kan ikke skabe væsentlige bånd - de kan kun forenes i modstand mod dém, der forårsager frygten. Og hér er det et anonymt system, som man ikke kan klage til, klage over, få til at forstå.