Stop den livsfarlige partikelforurening fra gamle lokomotiver

PR

/ #3 BaneDanmark burde tage ansvar for deres luft-og støjforurening!!

2012-10-04 10:28

Ja, det er rigtig godt at der bliver sat fokus på dette sundhedsskadelige miljøsvineri.
Om morgenen når jeg åbner vinduer for at lufte ud, går jeg instinktivt og lytter efter om der kommer toge, for så skal jeg skynde mig at få lukket vinduerne inden de passerer og der vælter grå ildelugtende røg ind i vores lejlighed der ligger lige klods op ad banen.
Om aftenen gentager det sig - jeg løber for at få lukket vinduerne i en fart når der kommer tog, for ellers kommer vi til at sove med forureningen lukket indenfor!!
Om sommeren må man desværre bare affinde sig med at der flere gange dagligt strømmer grå røg igennem boligen, hvis man skal ha vinduerne åbne i sommervarmen.
En anden ting i forbindelse med de store toge er det voldsomme støjniveau og rystelser som der er kommet netop efter de store dobbeltdækker toge er blevet indsat på mange strækninger - og støjskærmene er ikke fulgt med- de er stadig fra dengang der var mindre toge og færre gennemkørsler i døgnet.
Min lejlighed er så belastet af tryk og rystelser fra togene når de passerer at tingene ryster og gi'r sig. Jeg har, for 2-3 år siden haft en dialog igang med BaneDanmark for at høre om muligheden for at få tilskud til lydisolerende vinduer og om de kunne sætte nye og bedre støjskærme op.
Men netop fordi togtrafik ikke er omfattet af miljøloven om støjforurening fik jeg dengang at vide at de havde gjort mange tiltag i årenes løb andre steder langs banen, som de ikke var forpligtiget til og når man boede tæt på banen måtte man være indstillet på en vis form for gene , og derfor ønskede de ikke at foretage sig yderligere!!!
Forhåbentlig kan dette tiltag være med til at der nu bliver lagt et større pres på BaneDanmark så der kan blive gjort noget ved de voldsomme miljømæssige problemerne der er langs banen.