Red Legeland i Aarhus


Gæst

/ #20

2015-12-17 15:31

Legeland er et sted hvor min datter og jeg kan lege, slappe af, være kreative og spise sammen med andre børn og deres forældre. Alle ved, at de første år er afgørende for børns udvikling. Legeland er et sted, hvor min datter kan udforske sine sanser og lege frit i et miljø der er stimulerende, trygt og rent. Legeland er også et sted, hvor vi kan tale og lege med andre forældre og børn. Begge dele er vigtige for både voksne og børn. Som udlænding har Legeland ikke bare givet mig godt indblik i den danske kultur, men også mange nyttige oplysninger om alt fra børneernæring og soverutiner, til viden om lokale forhold herunder pasning og skolegang. Meretes mange års erfaring og viden er uden sidestykke, og det har været et sted, hvor jeg har kunnet spørge om råd og vejledning. Merete er altid klar til at svare på mine spørgsmål, og hun gør det uden hverken dom eller kritik. Hvis jeg ikke havde dette fristed som tilflytter, ville min integration i det danske samfund og kultur har været ti gange vanskeligere.

Vi føler os hjemme i Legeland, hvilket skal forståes som, at uden Legeland ville min datters første år være mindre farverige, sociale og kreative. Det vil også have hæmmet min integration i dansk kultur betydeligt, fordi det har åbnet mange muligheder for at møde andre familier, og opleve andre måder at være på og tænke på. Det vil være et stort tab for området og fremtidige generationer af børn, hvis man afskediger den person, som har skabt Legeland men denne helt særlige kultur. For tilflyttere som mig, der forsøger at gøre Danmark til deres nye hjem ved at deltage i dansk kultur, har stedet givet mig en unikt mulighed for at have en bred berøring med mange mennesker med forskellige baggrunde.