Furesø kommune - Imod besparelser på daginstitutionsområdet!

Gæst

/ #9

2015-09-08 18:36

Alle nyere undersøgelser peger på, at barnets første leveår før skolealderen har allerstørst betydning for barnets udvikling. Såvel socialt, kognitivt, følelesmæssigt - og at de vilkår børnene har i deres insitutionstid afspejler, hvordan de klarer sig senere i livet. Som nyere forskning pegede på i foråret, hvilket også blev debatteret ved folketingsvalget, har daginstituionsområdet nu nået et niveau, hvor det ikke kun er vanskeligt for børn med særlige behov/ forudsætninger, at komme i trivsel, men også skadeligt for de (så kaldt) stærke/ ressourcestærke børn. OG det viser sig, at mængden af tid, der er til det enkelte barn er afgørende. Og at denne mængde tid falder, desto færre voksne, der er omkring børnene i pasningsordningerne.
Fra et fagligt pædagogisk-psykologisk synspunkt, kan det således ikke forsvares at skære (yderligere) ned på pasningsområdet af samfundets børn. Det kan heller ikke betale sig på lang sigt. Her er man i lokalpolitik desværre styret af kortsigtet økonomi, men det ændrer ikke ved, at det lidt man sparer nu skal man bruge betydeligt flere gange senere på hjælp dels igennem skolesystemet, dels i forbindelse med senere beskæftigelse. Igen. Der er lavet undersøgelser, der viser tallene, og så vidt jeg ved, er de offentligt tilgængelige.
Som privatperson (som mor til to snart tre i institutionsalderen) kan jeg melde, at det kan blive dyrt på andre måder også. Flere af os vil måske vælge ikke bare at gå på nedsat tid, som de nuværende normeringer nærmest tvinger os til, men i flere år udgå af arbejdsmarkedet. Dvs. kommunen får færre skattekroner. Og så kan I overveje og lave en overslagsberegning af, hvor mange skattekroner det egentlig er om måneden, der så ikke kommer ind, som I så ikke har til rådighed... og lave en beregning af, hvor mange I tror, har råd til at sig deres job op i en periode. Jeg tænker, at vi er mange vellønnede, der kunne overveje denne løsning, hvis forholdene forværres ganske ganske lidt (mere!) Og jo bedre lønnede vi er, desto dyrere bliver denne løsning altså også potentielt for jer, hvis I gennemfører disse forringelser. Lad os betale evt. mere! Vis ansvarlighed for kommunens børns liv. Ikke kun dens kortsigtede økonomi.
Det er ikke