Furesø kommune - Imod besparelser på daginstitutionsområdet!


Gæst

#1

2015-09-07 08:04

Furesø Kommune har allerede nogle af de laveste udgifter til daginstitutioner, så jeg synes ikke vi kan skære ned på normeringen af personale. Højere betaling for mad er noget andet - her er egenbetaling blandt de laveste. Anders

Gæst

#2

2015-09-07 09:20

Det er vigtigere ikke at spare på daginstitutionerne end at renovere bymidten. For eksempel.

Gæst

#3

2015-09-07 09:22

Vores børn er vores fremtid og derfor skal der hellere investeres på dette område end bespares. Disse kortsigtede løsninger med besparelser her og nu, vil helt sikkert give bagslag på et senere tidspunkt.

Gæst

#4 Re:

2015-09-07 13:33

#1: -  

 Hej Anders, er enig med dig. Men problemet med maden er, at den ordning først kan ændres fra 2017... når der næste gang skal stemmes om frokostordningerne. Det er også foreslået at hæve egenbetalingen til max - men altså først fra 2017. Det var det, du mente, ikke? Mvh Charlotte

 


Gæst

#5

2015-09-07 14:00

Jeg har selv mærket forringelserne i kommunens dagtilbud igennem 9 år.
Lassefar

#6

2015-09-07 14:19

Vigtigt Emne...


Gæst

#7

2015-09-07 19:37

Fordi mine børn skal have optimale rammer
MorTilTo

#8 Vil gerne dele...

2015-09-07 20:51

Vores oplevelser:

At een voksen sidder alene med Noget der ligner ml 15-20 børn. At børn sidder og kalder på toilettet i meget lang tid (en far tog tid imens han gjorde sine egne børn klar og der gik knap 20 minutter). Vores egen datter kunne de første mange måneder ikke selv tage sko på, jeg oplevede gentagne gange at finde hende alene i garderoben, kæmpende med de hersens sko med tårerne trillende ned af kinderne. De var gået ud efter børnenes middagslur og jeg kunne regne ud at hun havde siddet der længe - formentligt var hun allerede kommet "bagud" fordi hun også havde svært ved selv at tage tøj på. Hun er en stærk pige og græder ellers sjældent - blot for at sætte i perspektiv. I dag kan hun selv men det varede længe og hun er stadig mærket af de psykiske knæk hun fik da hun startede i børnehaven. Vi har også oplevet at børnene bliver sat i skammekrog hvis de græder for meget når mor/far går. Der er ganske enkelt ikke ressourcer til at trøste og desuden er lydniveauet for overvældende. Vi har også oplevet dårlig konflikthåndtering (junglelov fx), at måtte lede et stykke tid for overhovedet at finde en voksen samt at vores barn virker stresset eller ekstremt understimuleret - ofte begge dele. Ofte spærres de sjoveste legeområder af for at skære lidt af lydniveauet samt styre imod at børnene skal tegne. Sidstnævnte er ok men pga de få ressourcer bliver det misbrugt. Børnene skal selv rydde op og det er ligeledes ok men også det bliver forvaltet på en uheldig måde der tager modet fra børnene og begrænser deres lyst til at tage fat på noget nyt.. Og i sidste ende endnu mere understimulering. Min vurdering er at de manglende ressourcer i øjeblikket går hårdest udover de 3 årige. De er de mindste i børnehaverne og får slet ikke den hjælp og voksenkontakt, som de har brug for. De lidt større børn er mere selvstændige og kammeraterne betyder mere for dem. Andre kan være uenige men vores erfaring med vuggestuen er, at den fungerer lidt bedre grundet flere ressourcer.


Gæst

#9

2015-09-08 18:36

Alle nyere undersøgelser peger på, at barnets første leveår før skolealderen har allerstørst betydning for barnets udvikling. Såvel socialt, kognitivt, følelesmæssigt - og at de vilkår børnene har i deres insitutionstid afspejler, hvordan de klarer sig senere i livet. Som nyere forskning pegede på i foråret, hvilket også blev debatteret ved folketingsvalget, har daginstituionsområdet nu nået et niveau, hvor det ikke kun er vanskeligt for børn med særlige behov/ forudsætninger, at komme i trivsel, men også skadeligt for de (så kaldt) stærke/ ressourcestærke børn. OG det viser sig, at mængden af tid, der er til det enkelte barn er afgørende. Og at denne mængde tid falder, desto færre voksne, der er omkring børnene i pasningsordningerne.
Fra et fagligt pædagogisk-psykologisk synspunkt, kan det således ikke forsvares at skære (yderligere) ned på pasningsområdet af samfundets børn. Det kan heller ikke betale sig på lang sigt. Her er man i lokalpolitik desværre styret af kortsigtet økonomi, men det ændrer ikke ved, at det lidt man sparer nu skal man bruge betydeligt flere gange senere på hjælp dels igennem skolesystemet, dels i forbindelse med senere beskæftigelse. Igen. Der er lavet undersøgelser, der viser tallene, og så vidt jeg ved, er de offentligt tilgængelige.
Som privatperson (som mor til to snart tre i institutionsalderen) kan jeg melde, at det kan blive dyrt på andre måder også. Flere af os vil måske vælge ikke bare at gå på nedsat tid, som de nuværende normeringer nærmest tvinger os til, men i flere år udgå af arbejdsmarkedet. Dvs. kommunen får færre skattekroner. Og så kan I overveje og lave en overslagsberegning af, hvor mange skattekroner det egentlig er om måneden, der så ikke kommer ind, som I så ikke har til rådighed... og lave en beregning af, hvor mange I tror, har råd til at sig deres job op i en periode. Jeg tænker, at vi er mange vellønnede, der kunne overveje denne løsning, hvis forholdene forværres ganske ganske lidt (mere!) Og jo bedre lønnede vi er, desto dyrere bliver denne løsning altså også potentielt for jer, hvis I gennemfører disse forringelser. Lad os betale evt. mere! Vis ansvarlighed for kommunens børns liv. Ikke kun dens kortsigtede økonomi.
Det er ikke


Gæst

#10

2015-09-09 17:39

Forkert område at spare.

Gæst

#11

2015-09-09 18:10

Jeg synes i forvejen der er for få ansatte til de mange børn i daginstitutionerne.
Børnene er vores fremtid,- sørg for de bliver taget godt imod, i denne ellers så barske verden!

Gæst

#12

2015-09-10 06:23

Fordi børn fortjener en ordentlig start på tilværelsen. Og fordi pædagogerne fortjener ordentlige arbejdsvilkår.

Gæst

#13

2015-09-10 12:16

Godt at nogen tager sådan en chekket initiativ