Islandshest


Gæst

/ #22

2015-05-20 05:40

Vi som avler har det svært i forvejen, men dansk islænderforening gør det ikke nemmere for os, de har sagt at det nye tiltag med chipning af føl, er en følge af at dyrlægerene har laver fejl, i chipsskemaerne.

 

Det kan jeg ikke forstå jeg har aldrig oplevet at der er fejl i skemaerne fra dyrlægene, da jeg skriver skemaerne når føllene er nye, da man bedre kan se hvirvlerne.

Når så dyrlægen kommer bliver det dobbelt tjekket, og han går alle skemaerne igennem igen, samtidig med dyrlægen er der bliver føllene vac. og hopperne bliver scannet.  hopperne kender dyrlægen i forvejen er der mere ro

 

Med Chipser udefra bliver de stresset unødig, min hopper er meget rolig af natur, men de gange vi har brugt Seges, har det været forbundet med stres.

Jeg har ikke registeret   mine føl endnu, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, enten skal jeg vælge at betale overpris, eller så skal jeg vælge at jeg skal samle mine føl unødig en ekstra gang med fatale følger, da min hopper går på 280 td land, og skal hentes væk fra hingsten, og køres hjem i trailer, samles i stor flok, med stor forvirring, da hopper og føl ikke er vant til at gå sammen på den tid af året. I stedet tager vi og dyrlægen, kun de hopper ind der skal scannes ind i en indhegning, og chipser føllene og vac. dem, i deres vante omgivelser.    

 

Den gang vi skulle have medecin sider i hestepasset, kostede det os 4.000 kr. ekstra til DI, de tog 188 kr. mens Seges tog 88 kr. det er ikke lovligt.

 

www.skelgáarden.com