Til støtte for Thomas Aastrup Rømer og dansk åndsvidenskab

Gæst

/ #48 Hvem bliver den næste de anmelder eller klager over ...?

2015-04-29 07:12

Denne reaktion fra de 3 damer (fra DPU og fra Professionshøjskolen) betyder, at vi andre er nødt til at stoppe op og tænke"Tør jeg nu overhovedet kritisere deres ord?? Måske de melder mig til politiet eller Århus Universitets ledelse for mobning eller chikane?"

Hvad nu, hvis jeg som faglig kritiker ønsker at skrive en artikel eller en bog, hvor jeg fagligt analyseret og måske endda kritiserer dem ... Skal jeg så også være nervøs for, at de flipper ud og anmelder mig for chikane, fremfor at tage det for hvad det er - nemlig konstruktiv kritik, som lægger op til en faglig og saglig debat om indholdet af deres ord??

Og sådan bør det ikke være - så er der ligesom gået ret meget af selve idéen med filosofi og i særdeleshed af pædagogisk filosofi. 

Dette virker som en "sag", der omhandler det at Thomas tilfældigvis har valgt at kritisere "den rette mening" og det er egentlig ret tankevækkende. Desuden er det noget bekymrende, at "den rette mening" disse år læner sig ufattelig meget op af KL og Antorini, fremfor at være nuanceret, faglig, saglig, kritisk, undrende, spørgende og filosofisk.

Det bliver yderst spændende hvad dekanen finder frem til i dag. Dette kan nemlig ende ud med et knæfald for faglig, saglig konstruktiv kritik OG det er noget af et skråplan at begive sig ud på.