Bevar Rådhusbiblioteket.

Flemming Allermand

/ #18

2014-11-13 23:19

Har 13. november sendt flg. henvendelse til samtlige borgerrepræsentanter:

Kære Borgerrepræsentant

Rådhusbiblioteket

Facebook-gruppen ”Gamle København” blev for få dage siden klar over, at Københavns kommune var i gang med at behandle et forslag om Rådhusbiblioteket.

For dem i gruppen, som kendte Rådhusbiblioteket, var det chokerende at opdage, at der var planer om at fjerne det fra de unikke bibliotekslokaler på Rådhuset. For de andre var det næsten lige så chokerende at opdage, at der fandtes et sådant sted, som ingen havde fortalt dem eksisterede.

Hurtigt blev chokvirkningen dog afløst af en trang til at gøre noget. Et fælles besøg for nogle af dem, der ikke kendte stedet blev hurtigt arrangeret. Vi startede en underskriftindsamling onsdag eftermiddag d. 13. november. Og som medlem af gruppen vil jeg forsøge at udtrykke mine tanker i forbindelse med denne sag.

Jeg kan forstå, at Kultur- og fritidsudvalget har modtaget en ansøgning om støtte fra Poesiens Hus, som har indgået aftale om husly med ”Den Frie”. Dette foranledigede tilsyneladende nogle medlemmer af udvalget til at foreslå, at man overvejede en flytning af Rådhusbiblioteket for at frigøre midler på udvalgets budget til Poesiens Hus.

Det forslag, der nu ligger, indebærer formelt set, at man ved at nedlægge et bibliotek på Rådhuset og overføre ”funktionen” til Hovedbibliotekets nuværende rammer, sparer 1 million i husleje. Men da det jo er husleje til Rådhuset, er der jo ikke sparet 1 kr på kommunens samlede budget, medmindre man samtidig kan udleje bibliotekslokalerne på Rådhuset til andre formål.

Det lå i udvalgets første beslutning, at forvaltningen skulle udarbejde en indstilling om Rådhusbiblioteket, der også indeholdt planer om den fremtidige anvendelse af lokalerne, men det ender tilsyneladende som et problem, som Københavns Ejendomme må finde en løsning på, idet forvaltningen skriver i beslutningsgrundlaget:

Alternativ anvendelse af Rådhusbiblioteket

Da Rådhusbiblioteket er en del af arkitekten Martin Nyrops fredede og bevaringsværdige bygning, er dele af bibliotekets interiør, herunder reoler og svalegang, også fredede og kan således ikke fjernes. En mulighed er, at Rådhusbiblioteket i fremtiden anvendes til møde- eller repræsentationslokale.

En alternativ anvendelse af Rådhusbiblioteket udfoldes i særskilt indstilling.”

På udenforstående virker det som om at udvalget i virkeligheden skaffer sig økonomisk råderum på bekostning af kommunens samlede økonomi.

Jeg håber, at Borgerrepræsentationen vil stoppe udvalget i denne sag, og at der til gengæld kan komme det gode ud af denne sag, at kendskabet til Rådhusbiblioteket, dets fantastiske samling af skrifter og dets vidunderlige lokaler udbredes.

Jeg kan garantere Borgerrepræsentationen, at Gamle Københavns mange medlemmer vil være flittige brugere af Rådhusbiblioteket fremover, nu hvor alle er blevet opmærksomme på, at det findes.

Medlemmer af Borgerrepræsentationen, der ønsker at høre nærmere om, hvad borgere, der interesserer sig for det ”Gamle København”, kan bruge jeres perle af et bibliotek til, må meget gerne henvende sig til mig.

Med venlig hilsen

Flemming Allermand

Links:

http://www.skrivunder.net/ bevar_raadhusbiblioteket

https://www.facebook.com/ groups/OldCopenhagen/