StopLetbanen

Jakob S. Koed

/ #22 Re: Læs rapporten om letbanen men hvad med økonomien

2014-07-22 11:02

#21: RichardSandbæk - Re: Læs rapporten om letbanen men hvad med økonomien

Richard, jeg forstår udemærket bekymringen bag dit spørgsmål, men jeg må også mane til besindighed. 
Fordi det giver ikke mening på nuværende tidspunkt at tale om en finansering af et driftsunderskud, der først vil være der fra den dag, om tidligst 6 år, hvor letbanen kører.
Jeg er ikke enig med dig i at der ikke er noget der tyder på at letbanen til give overskud. I Bergen fx. er der en ny letbane som på mange måder minder om denne her, deroppe undervurdede man antal rejsende og den har nu et pænt driftsoverskud. Jeg tror sagtens det samme kan se her, fordi den rapport jeg henviser til regner meget konservativt på letbanens passagertal, ved at den har samme "prioritet" som en hurtigbus. Det gør man fordi man her i landet ikke har mange erfaringer med letbaner.
Derfor tror jeg at der er god grund til at tro at letbanen kan køre med et mindre overskud, når den først er indkørt.  
Derudover er der massere af letbaner i Europa der kører, til stor tilfredshed for de rejsende og politikere, faktisk er det kun København og Hamborg der som større byer i EU ikke har en letbane.
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke også skulle gøre sig gældende i ring 3 og Lyngby når den først kører.