StopLetbanen

Jakob S. Koed

/ #5 Re: Re: Læs rapporten om letbanen

2014-06-25 07:48

#2: Nils Peter Astrupgaard - Re: Læs rapporten om letbanen

Du må vide en del mere om BRT end folk på DTU Transport, hvor jeg selv studerer, fordi langt de fleste BRT systemer består af diesel busser, muligvis kombineret med hybrid visse steder. Dette er også er lagt op til indtil videre i rapporter omkring BRT langs O3, jf Cowi rapporten 2010. Hvis der så skulle komme el busser langs O3, er det rigtigt at det ville udligne miljødelen mere, men letbanen vil med lavere frekvens stadig have en fordel. 
Derudover støjer letbanen på el, mindre end busser på hjul, andet er forkert, der vil altid være en motorstøj og eldreven BRT har ikke været på tale langs O3. Når letbanen kører på el og samtidig vil have en lavere frekvens end de mindre BRT busser, er det ikke muligt, at letbanen skulle forurene mere, da bussen stadig vil have direkte udstødningsgasser. 

Hvis du vil have et BRT system, som flytter næsten lige så meget som letbanen, så vil det kræve et lukket trace, dvs. du kan ikke dreje til venstre end andre steder i lysregulerede kryds. Man kan ikke bare lave åbne busbaner for derefter at tro at BRT vil flytte lige så mange passagerer som letbanen, det er jo et kompromis.
Derfor vil anlægsperioden også være omfattende for BRT, hvis man vil have ordentlige trafikale effekter, og man kan derefter ikke bare sige, at den vil implemteres hurtigere med den samme eller mere effekt.
Hvis du vil lade bilerne dele trace med bussen går du på kompromis med fremkommeligheden og i så fald vil letbanen altid være hurtigere end BRT. 
Det er bevist at skinnebåren trafik flytter mere end busser, det er bl.a. en komfortmæssig faktor, som giver et generelt bedre billede af toge end busser.

Stationsnærhed og dermed retten til erhvervsbyggeri er lov bestemt af miljøministeriet, busser herunder BRT har ikke adgang til dette, derfor vil BRT aldrig kunne udvikle mere end letbanen på det nuværende grundlag. 
Det er samtidig fejlagtigt at kalde det en sporvogn, letbanen er en viderudvikling af sporvognen og en mellemting mellem sporvogn og tog. Derudover kan der i høj grad skabes sammenhængskraft mellem anden kollektiv transport, men busser kan selvføgelig ikke kører der. Men letbanen skal netop erstatte de mindre effekte busser der er idag. 

Derudover er jeg enig med dig i at modstanden bør skifte fokus til noget mere konstruktivt end bare imod letbanen, selvom den nok skal komme trods alt.