Vi kræver at stemmer ved valgene følger partiet og ikke personen


Gæst

#1

2014-01-31 17:59

Når man selv går mistes ministerpensionen = lig almindelige vilkår på arbejdsmarkedet.
Bo Østlund
Underskriftindsamleren

#2 Re:

2014-01-31 18:04

#1: -

Det virker som et helt fair regelforslag.


Gæst

#3 Re:

2014-01-31 19:16

#1: -

ja så kan partierne jo gøre som de vil - Luk lortet. Det vil være mere demokratisk

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2014-01-31 19:21



Gæst

#5

2014-01-31 19:58

Helt enig. Er kun rimeligt!

Gæst

#6

2014-01-31 20:17

svingdørspolitikere og underfundige partititler f.eks. i Guldborgsund Kommune gør det nødvendigt.
Johnny

#7 Re: oplysning til folket!

2014-01-31 20:18

#4: morfar - oplysning til folket!

Tal pænt morfar !!!!!

Tvivler på at dem som stemte på Ida kan se det morsomme eller rimelige i, at deres stemme på en kadidat i SF, nu pludselig er blevet en stemme for Radikal politik. Jeg mener der er jo himmelvid forskel på de 2.

Det er ikke nogen undskyldning at man bare kan stemme "på nogen med integritet", fordi de jo ikke går rundt med klistermærker på ryggen hvor der står : "på et tidpunkt svigter jeg jer", og det jeg står og siger, mener jeg slet ikke.

Man må kunne stole på, det en politiker siger, alt andet undergraver demokratiet, og lysten til at stemme, da det tilsyneladende er ligegyldigt hvad de siger, de gør alligevel hvad der er bedst for deres karriere.

Så lige til sidst morfar, for det første hedder det ignoranter, og for det andet, synes jeg alvorligt du skulle tage en tænkepause, og bruge den til at overveje, om ikke man på disse forums skal holde en tone, der gør at det er til at holde ud, ikke at skændes, men at diskutere

Bo Østlund
Underskriftindsamleren

#8

2014-01-31 20:28

Al debat er meget velkommen, men 'Morfars' indlæg blev fjernet, da dets sprogbrug var meget ubehageligt og nedladende over for de personer, som skriver her i gruppen og skriver under.
Undervejs fik 'Morfar' dog nævnt, at det ikke er muligt at gennemføre denne ønskede regel grundet Grundloven - men i så fald bør det, mener jeg, måske vurderes, hvad der er vigtigst og vejer tungest i forhold til et sundt og velfungerende demokrati:
En uændret grundlov eller en stigende praksis blandt de folkevalgte, som skaber politikerlede med faldende stemmeprocenter til følge?

Pia

#9

2014-02-01 01:50

Tak, - fordi du starter denne alt for nødvendige underskriftindsamling.

Gæst

#10

2014-02-01 09:27

Skal det egentlig ikke være sådan, at politikere ,skriver under på, at hvis de forlader det grundlag, de er valgt på, så træder de ud af det parties politik, og en subleant, indkaldes fra partiet,
Bo Østlund
Gæst

#11

2014-02-01 09:31

Jo det ville være en helt reel regel i valgloven, men dette er nok sværere at administrere, da det er en mere flagrende størrelse, mens et partiskifte er til at forstå. Her brydes - i min optik - den fireårige kontrakt med sin vælger. Den samme vælger, som kan få to års fængsel for at snyde med sit valgkort.


Gæst

#12

2014-02-01 10:11

Jeg støtter forslaget fuldt ud, for det er da så åbentlyst, at der ikke er respekt for vores stemmer. Den med, om man nu har stemt personligt, - der må de personlige stemmer tilfalde partiet, som så må råde over den/dem. Er man folkevalgt og skifter parti, så må man ud og starte forfra, og så håbe på at man kan blive stemt ind i sit nye parti på helt regulær vis - det kan der vel ikke være nogen som kan anfægte.

Gæst

#13

2014-02-01 11:32

Har lige haft et eksempel ved kommunevalget i NYBORG.
Peter

#14 Ydrk!

2014-02-02 03:02

Forslaget minder lige rigeligt om nogle vældigt populære enhedspartier fra sidste århundrede. Folketing og byråd skal naturligvis afspejle de stemmer, der har stemt dem ind og som de folkevalgte repræsenterer - og IKKE en eller anden partipolitisk drejebog med tilhørende topstyring. Hvis stemmer tilhører et parti kan ingen stilles til ansvar for noget som helst, hvilket er temmelig uønsket. Vi lever i et demokrati, hvilket ikke er en perfekt styreform, men at man bliver irriteret og frustreret bør da i den grad ikke føre til grundlovsændringer, der fratager de folkevalgtes tanke- og bevægelsesfrihed. Det bør i stedet føre til, at man, som vælger, stiller nogle større krav til sine repræsentanter, end blot de ting, der lige kan proppes ned i en kasse med en partietiket.


Gæst

#15

2014-02-02 12:53


Det er kun ret og rimeligt, at stemmerne følger og forbliver i dét parti, man er valgt for, og hvis program, man er gået til valg på !

Gæst

#16 Jesper

2014-02-02 20:02

Det kan man godt gøre. Man skal bare gøre sig klart at det kræver en grundlovsændring ! Alle Folketingets medlemmer er valgt som personer og er kun bundet af deres samvittighed. Vil vi afskaffe det princip ?

Gæst

#17 Re:

2014-02-02 20:03

#15: -

Hvad hvis partiet pludselig skifter holdninger er medlemmet så bundet til partiet eller mandatet ?


Gæst

#18

2014-02-02 21:17

All magt til folket! Der Staat sind WIR und nicht die Machthaber!

Gæst

#19

2014-02-04 09:49

hvad nu hvis en forlader sit parti pga det er asocial politik?, eller fordi partiet er langt fra sine idelogier
det vil være bedre at man overholder grundloven, og partierne lader sine mandater stemme efter egen overbevisning.


Gæst

#20

2014-02-07 08:47

Der kan være noget rigtigt i af de beholder deres personlige stemmer.