Thorsager Trinbræt Tilbage

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Thorsager Trinbræt Tilbage.


Gæst

#1

2013-06-10 20:26

Jeg ville tage toget, når jeg skal til Århus. Og min mand ville kunne tage toget på arbejde, og lade bilen stå. Og vi ville kunne nøjes med at have een bil

Gæst

#2

2013-06-11 11:48

Der er i høj grad brug for et trinbræt i Thorsager.
Det er ikke kun Thorsager by - men også hele sommerhusområdet - der ville få stor gavn af det.
Der er mange i sommerhusområdet, der ikke har bil, og det ville være en hel del lettere hvis toget standsede i Thorsager. Hvis man skal til Århus en lørdag aften - musikhuset, teatret, bio eller nyde et måltid mad - så kører den sidste bus til Thorsager kl. 19.58!!!!!, så derfor har vi aller højeste grad brug for et trinbræt.

Carsten Bech

#3

2013-06-12 06:28

Et trinbræt vil være godt for udviklingen i Thorsager. Jeg tror DSB undervuderer kundeunderlaget.
Gæst

#4 1/2 time til ryomgård

2013-06-12 08:22

Har læst og hørt. At der med meget stor sikkerhed kommer 1/2 time drift til ryomgård. Det er klart en forbedring. Så frem at det sker. Så bliver det meget svært at få toget til at stoppe i Thorsager. Men selv mener jeg at vi skal kæmp for at få busserne og togene til at hænge bedre sammen i ryomgård.
Kit Gottlieb

#5 påkrævet

2013-06-12 13:00

Hvor lang tid tager det at toget - lige standser i Thorsager - ikke ret lang tid -
Det ville være til glæde for utroligt mange mennesker i Thorsager og omegn - med de dårlige busforbindelser - mod og til Aarhus - vi skal jo samtidig reducere co2 udslippet -
så tag nu venligst det sidste lille skridt - jeg vil blive utrolig glad - for at denne - GAMLE - mulighed for transport - mod Aarhus - endelig vil blive taget op igen..............
Mvh Kit Gottlieb cand. arch. / arkitekt maa
Thøger Pauli

#6 Re: påkrævet

2013-06-12 16:07

#5: Kit Gottlieb - påkrævet

Det er beregnet, at et togstop betyder ca. 63 sekunder fremfor at toget buldrer forbi stationen. Det er det hele. Med udskiftning af dele af skinnenettet og hurtigere tog vil der rigeligt være tid til dette, men det skal jo planlægges således, at togene kan passere hinanden de rigtige steder, da strækningen er ensporet.

Thøger Pauli

#7 Re:

2013-06-12 16:10

#2: -

Ja og hvis der så kunne indføres halvtimesdrift, så ville strækningen blive endnu mere populær, for så behøver man ikke styrte afsted efter et tog, men kan vente max. en halv time på det næste, hvis toget er smuttet. Toget holder jo alligevel en halv time i Hornslet og venter på at køre retur til Aarhus. I den tid kunne det køre fra Hornslet og til Ryomgaard og tilbage igen, og så ville både Ryomgaard, Thorsager og Mørke også have halvtimesdrift!

Gæst

#8 Re: Re:

2013-06-12 21:23

Ja det kunne være godt. Men som bane er indrettet er det ikke lige til. Der er 15 - 16 km mellem de to steder, togene kan krydse. Det er et lang styke ved evt. Fejl eller andet. Hastigheden kan ikke bare lige sættes op uden brug af mange penge. Og her er det milioner der bliver talt om.
Thøger Pauli

#9 Re: Re: Re: Afstand

2013-06-13 10:11

#8: Gæst - Re: Re:

I stedet for at lave et 170 meter langt vendespor og en perron ved Hornslet kunne pengene bruges til at lave et dobbeltspor mere mellem Hornslet og Grenaa og lade togene krydse her. Så ville man have halvtimesdrift på hele strækningen...


Gæst

#10 Re: Re: Re: Re: Afstand

2013-06-13 14:02

#9: Thøger Pauli - Re: Re: Re: Afstand 

 

Helt enig. Der burde laves dobbelt spor og elektrificeres samt nedlægges overkørelser på alle danske baner.

Gæst

#11

2013-06-13 17:35

Batteridrevne el-tog accelererer langt bedre end diesel.
Lad os få batteridrevne el-tog i spil på lokalbanerne så vi ikke behøver at vente på el-master.
De findes allerede ude på verdensmarkedet.

Gæst

#12 Re: Re: Re: Re: Afstand

2013-06-14 06:54

#9: Thøger Pauli - Re: Re: Re: Afstand 

 

Det vendespor der skal laves er i forbindelse med letbanen. Læst i materialet om letbanen.

Gæst

#13

2013-06-19 07:24

I en rapport fra akims udarbejdet til regionmidt. Anbefaler man at der max er 12-14 min mellem to krydsninger.
Det vil derfor værre med til at fordyre dette her projekt. Da der skal laves en krydsningn mulighed et sted på banen.
Der skal også eksproprieres noget jord.

Gæst

#14 Re:

2013-06-19 11:19

#13: -  

 

Ja penge der kan bruges på meget andet godt. En cykelsti, bevaring af skole osv.
Thøger Pauli

#15 Svar til 13 og 14

2013-06-19 13:58

Hvordan det kan lade sig gøre med hurtigere tog og bedre skinnesystem lader vi dem der ved noget om dette afgøre. Det er beregnet, at et evt. stop ved Thorsager "kun" vil forsinke toget 65 sekunder.

Pengene til en station kan ikke konverteres til cykelsti eller skole. Dette har ikke noget med hinanden at gøre. Cykelstien mellem Thorsager Skole og Rønde Skole er på vej, men hvis vi ikke passer på, så kan netop cykelstien blive et argument for at lukke skolen, for så kan eleverne jo cykle sikkert til Rønde. Vi kan kun bevare skolen i Thorsager, hvis vi sørger for at byen er i stadig vækst og kan producere børn nok. Det sker kun, hvis der skaffes tilflyttere til byen, og det sker kun, hvis vi får et trinbræt. Ellers vælger nytilflyttere nabobyerne Ryomgaard, Kolind og Mørke, som har en station.

Gæst

#16

2013-06-19 15:21

Aktins er de ikke prof nok til at lave beregninger. Mmmmm
Bane Danmark og DSB lavermløbene beregninger på div tiltag. Grenå banen bliver ikke opgraderet til mere end 100 km/t hvilket der er helt ud til ryomgård i dag. En evt. Opgradering af resten af banen vil give ca. 3-4 min mellem Grenå og Aarhus.
Ud over det så kommer man ikke uden om at der er plads problemer på banen.

Hurtigere tog.
Så meget hurtigere er de ikke desuden bliver det brugt til at give dem uden i enden en hurtigere rejsetid.
Jeg tror ikke at dem på den anden side at ryomgård vil have at det tager x antal min længer for at thorsager skal have et stop.
Thøger Pauli

#17 Re:

2013-06-19 15:42

#16: -  

 

Hvorfor er du anonym du der åbenbart ved så meget om banen? Det vil gøre det lettere at snakke sammen. Vi vil godt have en snak med dig i trinbrætgruppen i stedet for disse dialoger, som forvirret mere end de gavner.

Gæst

#18

2013-06-19 18:46

Hvorfor ikke tage en åben dialog om tingene.

Gæst

#19

2013-06-19 23:10

Lad os nu få skinnerne tilbage hertil igen ... det giver flere arbejdspladser!

Gæst

#20 Re:

2013-06-20 05:40

#19: -  

 

Hvordan kan det give flere arbejdspladser?

Gæst

#21

2013-06-20 17:03

Anslået pris på etabilering af et trinbræt i Thorsager er ca. kr. 3.500.000,00 (2010 pris).
Mange penge.
Hvor skal de komme fra?

Gæst

#22 Re:

2013-06-21 17:27

#1: -

Det kommer lidt an på hvor i byen man bor.


Gæst

#23

2013-06-21 22:25

Projektet blev forkaster af trafikstyrelsen i 2010 pga. Ikke anerkendt analyse arbejde.

Gæst

#24

2013-06-23 09:31

Jeg håber, der kommer noget positivt ud af denne indsamling, så er jeg fri for, at vi må starte bilen flere gange om ugen og køre til Mørke for at stige på toget der. Der har jeg mødt mange andre borgere fra Thorsager, som også gerne vil undvære bilturen til og fra Mørke.

Hanne Pedersen

Gæst

#25 Re:

2013-06-23 09:47

#24: -  

 

Fra december kan man tage bussen til ryomgård og der vil køre tog med 30 min interval.