NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Eva

#1376 Re: Re: Re: Re: Medieopmærksomhed

2013-05-03 11:11

#1351: Dorthe - Re: Re: Re: Medieopmærksomhed

Hej Dorte,

Jeg kunne desværre ikke rigtig komme til orde i Fælledparken.

 

Jeg er bange for at denne vigtige sag drukner – først måtte den konkurrere med lærerkonflikten, og så med 1. maj-balladen og gidselfrigivelsen, for ikke at tale om hele dagpengeproblematikken.

 

Nu kommer der så sandsynligvis en ny konflikt med lægerne, så det bliver svært at få plads i avisernes overskrifter. Vi bliver alle sammen nødt til holde debatten i live. Men vi er ikke alene:

 

Den folkelige bevægelse mod mørklægningsloven - Ni chefredaktører og nyhedsdirektører sender åbent brev til Folketinget:

http://raeson.dk/2013/offentlighedsloven-abent-brev-til-folketinget

 

Også mange politikere fra alle partier er imod.  Regeringens bagland er imod den nye offentlighedslov:

 

Tre ud af fire lokalformænd fra de tre regeringspartier er imod regeringens offentlighedslov, viser ny rundspørge:

http://www.bt.dk/politik/svigtet-af-sine-egne-regeringens-bagland-imod-offentlighedslov

 

Vi må altså lægge pres på politikerne i vore respektive partier og opfordre dem til at stemme efter deres overbevisning (sådan som grundloven kræver).

 


Gæst

#1377

2013-05-03 11:12

Dem inde på Borgen skal vist mindes om at DE er ansat af OS som tjenere - og ikke omvendt!

Gæst

#1378

2013-05-03 12:03

Det nye stunt med at loven skal 'evalueres' efter 3 år giver heller ingen mening. Ombudsmandens rolle er kun at vurdere om loven er blevet overholdt, ikke om det er en 'god' lov. Rent bortset fra at vi heller ikke ønsker mørklægning i tre år:

Ombudsmanden præciserer: Jeg skal ikke evaluere offentlighedsloven
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/04/30/210911.htm

 

Ursula Overgaard

#1379 Offentlighedsloven

2013-05-03 13:22

MØRKLÆGNING gavner sjældent andre end magthaverne.

Sager, afsløringer, aftaler osv. kan hemmeligholdes som følge af de mange begrænsninger af retten til aktindsigt. Den nye offentlighedslov indskrænker åbenheden og muligheden for aktindsigt og kan mørklægge en række centrale regeringsdokumenter. En række væsentlige og afslørende historier vil således ikke nå frem til offentligheden med den nye offentlighedslov, som et bredt flertal i Folketinget støtter.

Her nogle få eksempler: Tamilsagen eller sagen om overbetalinger af privathospitaler ville ikke være kommet frem med den nye offentlighedslov.

Det kan mørklægges, hvad fx forsvarets og politiets chefer råder de lovgivende ministre til.

Problemerne i det statsejede DSB er et andet eksempel på, hvor vigtigt det er, at offentligheden får indsigt i, hvad der foregår bag magtens lukkede døre.

DR-journalist Jesper Tynell modtog i 2010 dansk journalistiks mest fornemme pris Cavlingprisen, for afsløringen af beskæftigelsesministeriet, der bestilte misvisende oplysninger. - Under den nye offentlighedslov ville der ikke have været aktindsigt i de dokumenter, der afslørede, at beskæftigelsesministeriet i lang tid havde kendt til, at tallet for udfaldstruede dagpengemodtagere var langt højere end hidtil antaget.

»Det er meget tankevækkende, at der nu indføres en undtagelse i offentlighedsloven, som, hvis den havde været gældende tidligere, ville have forhindret afsløringen af en meget stor sag om magtmisbrug. - Loven betyder, at risikoen for, at danskerne ikke får den fulde sandhed om de politiske beslutningsprocesser, bliver endnu større i fremtiden. Risikoen er jo stor allerede, fordi vi i forvejen har en stor lukkethed i Danmark. I forvejen er der stort set frit spil for politisk spin, fordi offentligheden ikke har ret til at få indsigt i grundlaget for ministrenes og regeringens politiske beslutninger. Men det bliver endnu værre nu. Nu vil man udvide lukketheden endnu mere. Det betyder, at medierne og offentligheden fremover må nøjes med det, som spindoktorer vælger at servere for dem«, siger Oluf Jørgensen forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
 
”Jo, vi er verdens bedste land, hvor få har for meget og færre har format” (fx til at beklæde en ministerpost). (Paul Hammerich, 12.6.1927-16.4.1992, dansk journalist og forfatter)
Ove Bjerregaard-Madsen

#1380 Hørup og Offentlighedsloven!

2013-05-03 19:46

Hvorfor kom jeg til at tænke på Viggo Hørups ord fra 1885?

"Demokratiets princip er den fuldstændige og gennemførte mistillid - kun en slyngel eller tosse lægger en ukontrolleret myndighed i en mands hånd og siger til ham: Jeg tror på, at du ikke misbruger den. Den tarveligste grad af ærlighed og forstand ville sige: Naturligvis misbruger du den."

Gæst

#1381

2013-05-04 05:42

Håber den giver pote.

Gæst

#1382

2013-05-04 06:35

Hvorfor skal de skjule noget for dem der har valgt dem.....

Gæst

#1383

2013-05-04 10:46

Der er nødt til at være nogen der kigger politikerne i kortene da disse i dag er drevet af genvalg og egen vinding - som resten af samfundet tiltagende egoisme/kynisme og udbytning
Moral er en by i Rusland

Gæst

#1384

2013-05-04 10:59

Lad være med at Fucke vores land op.

Gæst

#1385

2013-05-04 11:00

Nul begrænsninger i muligheden for agtindsigt i et folkeligt demokratisk land , ligesom i Sverige og Norge.

Gæst

#1386

2013-05-04 11:35

Offentlighed i forvaltningen er mere vigtig end ophør af efterløn, forkortede dagpenge etc. For offentlig i lovgivning og forvaltning er grundlaget for at demokratiet kan vedrøre og engagere ikke-magthavere. Dt er vel derfor magthaverne synes afskaffelsen er en god ide.

Gæst

#1387

2013-05-04 15:33

Vi skal ikke have det vi skal have det som det altid .

Gæst

#1388

2013-05-04 16:51

Selvfølgelig skal man ikke have en ny offentlighedslov når Morten Bødskov på en halv time ikke kan komme med et eneste eksempel, hvor den gamle har været et problem.

Gæst

#1389

2013-05-04 17:38

Det er synd det politiske liv i Danmark er blevet så fordækt, vi savner langt større åbenhed, ellers er det jo ikke længere et demokrati, hvis der er mulighed for skjulte dagsordner der ikke tåler dagens lys.

Gæst

#1390 MORTEN BØDSKOV DU KENDER MIG GODT UNDER NAVN FREEMAN OFFENTLIGGØR MIN SAG!

2013-05-04 19:10

Kære venner min konto www.facebook.com/jdandersen.andersen bedre kendt under navn FREEMAN blev lige lukket af PET og facebook. administrator pga. mit råb til hele verden om hjælp til min datter som er kidnappet via dansk system og torturer til hun forsøgt begå selvmord! Systemet holder hende isoleret fra omverden i Smidie 24 bælum hvor hun må ikke ringe til ingen i hendes primær familien heller ikke til hendes farmor som bør i TJEKKIET . PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT ER MIN DATTER UNDER KRAFTIG MEDIKAMENTER MEDICINERING FOR AT HUN GLEMMER ALLE MÆRKE SIDER HENDES ANBRINGELSE SOM VAREDE NU TO ÅR! JEG ER NU DESPERAT FOR JEG HAR IKKE SET MIN DATTER NICOLE. NO OVER EN MÅNEDEN! PLEAS. HELP MIN DATTER!
FREEMAN. JAN DZUIK. ANDERSEN. 4MAJ 2013
REDSKÆ

Gæst

#1391

2013-05-04 20:01

Så skrev jeg under syntes det er den rene middelalder hvis forvaltningsloven bliver hemmelig,sikke de kan snyde og bedrage os,og gemme deres fejltagelser Irma Henriksen

Gæst

#1392

2013-05-04 21:31

Fortiden har vist, at det er nødvendigt at kigge politikerne i kortene, så derfor NEJ.

Gæst

#1393

2013-05-04 21:31

Rigtig, rigtig god ide.

Gæst

#1394

2013-05-04 21:48

Nej tak til den nye offentlighedslov

Gæst

#1395

2013-05-04 22:27

Hvis offentlighedsloven bliver vedtaget, åbner det for korruption. Vi kan jo ikke se, hvordan og hvilke aftaler, der bliver indgået mellem en regeringsforhandler og dem han eller hun forhandler med.
Hanne Engermann

#1396 Når der stemmes om MØRKLÆGNINGSLOVEN

2013-05-04 22:40

så lad folketingsmedlemmerne stemme efter EGEN overbevisning og ikke partiernes diktat.


Gæst

#1397

2013-05-04 22:58

Det er endnu et af deres skjulte agendaer, for at tilgode se en langt højere Elite via EU, for at skjule deres fals flag.
Med andre ord, ligger der en dybere udspekuleret manipulationsbedrag gemt i deres plan.

Gæst

#1398

2013-05-05 02:52

Har senest bedt om agtindsigt i Den Danske Ambassades kulturprojekter her i Kathmandu... grufuld oplevelse som jeg ikke er gaaet videre med. Kun informeret Ambassadoeren om hvordan skatteydernes penge bliver misforvaltet af ambassadens lokale ansatte. Om det skyldes min indsats eller ej aner jeg ikke. Men projekterne er indtilvidere stoppet... efter den nye lov ville misforvaltningen leve en usynlig tilvaerelse i al evighed... (saa vidt jeg kan se)

Gæst

#1399

2013-05-05 04:14

Jeg har allerede skrevet under én gang, så jeg forstår ikke gentagelsen, men støtter et godt initiativ.
Mvh Aase Elkott

Gæst

#1400

2013-05-05 05:11

Vi skal have denne 'ådnsvage' og indskrænkende lov afskaffet!