Silkeborg Jobcenter svigter

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Silkeborg Jobcenter svigter.


Gæst

#1

2012-10-03 23:41

de er fuldstændig vandvitige
jeg er så radsende over det
vi har det så godt der inde
tag jer dog sammen i får rigtigt mange i ryggen

Gæst

#2 Re:

2012-10-04 08:34

#1: - Ja det er de og vi er så fortvivlede. Vi, kandidater, får besøg af en journalist i dag hvor vi vil fortælle alt hvad vi føler og hvordan vi har det med denne beslutning som er blevet taget. Vi har forskellige tiltag som vi vil føre ud i livet, hvis ikke der sker noget positivt, og det skal vi nok ikke regne med  :///

 

hcokbp

#3 Det var jo at forvente når......

2012-10-04 11:12

man kunne læse i avisen, at jobkompagniet (Kommuens) skulle overtage en del af Jobcenters arbejde

Gæst

#4

2012-10-04 14:39

Hartmanns i Silkeborg (jobkonsulent- og coachingvirksomhed) har på én og samme tid været min redningsplanke OG mit springbræt til at komme videre i livet hvad angår yderst konstruktiv støtte på både det personlige, det hverdagsagtige og det professionelle plan efter længere tids sygdom. Gennem holdundervisning samt individuelle opgaver og samtaler har de arbejdet med det hele menneske i mig med henblik på, at jeg har skullet kunne tackle en normal hverdag igen uden for behandlingsverdenen, og indsatsen har været uvurderlig. Efter genoptagelse af mit videregående studie er én af deres medarbejdere desuden fortsat tilknyttet som mentor for mig, således, at springet fra "syg-syg" til "syg-men-vil-altså-gerne-videre" ikke har/er endt med et fald ned i afgrunden mellem disse to punkter.

Fra november måned vil Jobcenter Silkeborg standse samarbejdet med private aktører for derefter udelukkende at benytte sig af kommunens aktører, hvilket betyder, at yderst givende udviklings- og indsatsforløb hos Hartmanns, der som udgangspunkt har en varighed af tre måneder med dagligt fremmøde, bliver skåret væk. Hvis nogen nogensinde har prøvet at være "i kløerne på" en anden aktør med absolut primært fokus på at sparke folk i arbejde (som tilbuddene fra kommunen indebærer), vil folk måske også vide, at DR's satireserie, "A-klassen", ikke er skudt helt ved siden af den virkelige verdens jobcentertilbud. (Sådan har JEG i hvert fald oplevet forskellige aktører).

Jo, Hartmanns arbejder så sandelig også på at få folk i arbejde (evt. via praktikperioder) eller i gang med uddannelser, men IKKE ved at tvinge deres kursister til at skrive tonsvis af nyttesløse standardansøgninger, eller ved at forsøge at peppe folk op til noget, de ikke vil kunne magte endnu eller på længere sigt. På Hartmanns i Silkeborg har der været fokus på både de fysiske og psykiske udfordringer, folk kan have, der forhindrer dem i selv at komme videre - eller som forhindrer folk i at kunne holde fast i job eller uddannelse - og der har altid været tid og plads til, at den enkelte kandidat (som vi "indsatte" bliver kaldt) har kunnet søge professionel hjælp og vejledning hos én af konsulenterne - til alle livets udfordringer.

Konsulenterne har været konstruktive indpiskere, psykologer, chauffører, bisiddere ved svære samtaler, kostvejledere, økonomiske rådgivere, undervisere, job- og praktikformidlere, paragraf-oversættere osv. osv.; de har formået at bære alle de kasketter, der har været nødvendige for at kunne guide et menneske igennem svære perioder, og som har været nødvendige for at få et helt eller helere menneske ud på den anden side. Var jeg og mange andre endt med at blive sendt ud i de sædvanlige, kortvarige arbejdsmarkedsfokuserede kursusforløb eller i industrielle virksomhedspraktikker, der ikke havde til andet formål end at opholde folk, var jeg og mange andre sandsynligvis også ret hurtigt endt for nedrullede gardiner (igen), under dynerne, og med hver vores pilleæske og en bunke snotpapir inden for rækkevidde. For nej, det ér desværre ikke alle, der kan gå igennem livet uden hjælp udefra. Ærgeligt, ærgeligt, men det er en realitet.

At afslutte samarbejdet med en aktør, der beviseligt har formået at sende den ene succeshistorie efter den anden videre ud i livet, synes jeg er synd. Jo, der skal spares penge, der skal aaaaaltid spares penge, jeg veeeeeeed det. Jeg tror bare ikke på, at den tilsyneladende vaklende økonomi på længere sigt er tjent med at benytte sig af aktører, der kun er sat i verden for at sparke folk ud i tilfældigt arbejde hurtigst muligt, når mange af dem, der er arbejdsløse/studieinaktive gennem længere tid, har en grund til, at de ikke kan overkomme en almindelig hverdags krav.

DERFOR har jeg skrevet under på underskriftindsamlingen, og jeg håber, at de af jer, der kan se pointen i at holde fast i et tilbud, der fungerer, frem for at spilde penge og energi på hovsa-løsninger, der har det med at løbe ud i sandet, vil gøre det samme.

Mvh. en næsten eks-kandidat.

Gæst

#5 Re:

2012-10-04 15:57

#4: - super godt formuleret, kan ikke siges bedre :)

 


Gæst

#6 Re: Det var jo at forvente når......

2012-10-04 15:58

#3: hcokbp - Det var jo at forvente når...... ja det var hvad man kunne forvente, men det er bestemt ikke i orden at det er sket...

 


Gæst

#7 Re: Re: Det var jo at forvente når......

2012-10-05 09:13

#6: - Re: Det var jo at forvente når......

nej absolut ikke - vi havde besøg i går af en journalist mja, er spændt på hvad der vil komme ud af det

Gæst

#8 Det var jo forventet.

2012-10-05 11:41

Jeg er af en helt anden mening. Når man søger hos Hartmann så får man aldrig svar og man hører absolut intet fra dem! Det er der rigtig mange af vores medlemmer der har oplevet, det er både almindelige ufaglærte og ledere der oven i købet har mailet direkte til Direktøren hos Hartmann!!!

Gæst

#9 Re: Det var jo forventet.

2012-10-05 14:55

#8: Gæst - Det var jo forventet.

Du har lov til at have din mening, men nu er det jo ikke lige det dette her handler om. Det vil du finde ud af, hvis du læser det rigtigt

Marianne

#10 Re: Det var jo forventet.

2012-10-06 12:31

#8: Gæst - Det var jo forventet.

Kommentar til #8
For mig lyder det som om du taler (generelt) om Hartmanns' tilbud om vikarassistance og rekruttering? Det er ikke en sådan afdeling, der er tale om her.

Dette indlæg er blevet fjernet af administratoren (Vis detaljer)

2012-10-06 12:37



Gæst

#12

2013-02-04 14:02

Jeg har aldrig forstået ideen i at nedlægge et projekt, som virkelig gør en forskel og som på den økonomiskee side er knapt så omkostningstungt, end den måde Jobcenteret vælger at løse opgaverne på. Dét er også betænkeligt, at jobcenter Silkeborg mener De kan løfte opgaven med samme lethed som Hartmann A/S kan, når alle ved at mange sagsbehandlere rundt omkring er så stresset og arbejdsbebyrdede, at de har æsken med kleenex stående på bordet. Personligt oplever jeg ikke meget medmenneskelig forståelse, indsigt og empati i sagsbehandlingen på mit jobcenter og det er til trods for, at lovgivningen omtaler afklaring af borgeren på kortest mulig tid og individuelle ressourceforløb planlagt ud fra ens personlige problemstillinger.