Bevar Museum Ovartaci!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Museum Ovartaci!.


Gæst

#151

2015-05-11 07:15

Det er et unikt museum med masser af historie. Det er jo mange mennesker der har lidt af en psykisk sygdom som har brugt kunsten til helbredelse. 


Gæst

#152

2015-05-11 09:38

fordi for mange helt specielle og måske lidt skæve ting bliver sparet væk uden omtanke. dt r t kæmp tab for båd os mn også vores efterkommere
Bente Bergmann

#153

2015-05-11 10:01

Angående underskrift . Grunden er den samling der er på museum er bevarings værdig , syntes den er helt unikt enestående , mange dejlige billeder - syntes museum er et stykke af dansk kultur, som hører til også for eftertiden. Syntes det er forfærdeligt hvis det går tabt, at man kan finde på og lukke det ned er uforståeligt .  

GURLI

#154

2015-05-11 10:18

Selvfølgelig har jeg underskrevet,- det er meget vigtigt at bevare så skønt et museum,


Gæst

#155

2015-05-11 12:08

Fordi det er meget, meget vigtigt for både Danmarks kulturarv, og fremtid, at museet og dets virke bliver bevaret. DNU vil ikke kunne videreføre dette fagområde med samme sjæl, historie og værdigrundlag!

Gæst

#156

2015-05-11 12:13

Har for nylig besøgt udstillingen, der kan måle sig med mange andre museer. Ville være ked af, hvis det blev nedlagt.

Gæst

#157

2015-05-11 13:13

Det ville da være helt forfærdeligt hvis Ovataci Museet blev nedlagt.... et helt unikt Museum...
Vh. Tove Damgaard

Gæst

#158

2015-05-11 13:45

Psykiatrisk hospital, museum, herunder kunst og Ovartaci HØRER til i Risskov. Er en del af historien. Ovationer cyklede rundt i Risskov, vi mødte ham til på strandvejen

Gæst

#159

2015-05-11 13:54

Jeg skriver under fordi Museum Ovartaci og Psykiatrisk Hospital er 2 unikke steder, som er beliggende i Århus Kommune. Selvfølgelig har kommunen er forpligtelse og et ansvar for at museet køres videre, samlingerne er uerstattelige, der er mange besøgende, så det kan vel ikke være uoverstigeligt dyrt at fortsætte museet.

Gæst

#160

2015-05-11 16:58

Jeg var der. Det er en unik samling.
Jeg kan ikke forestille mig en god grund til ikke at bevare den.

Gæst

#161

2015-05-11 19:08

Det er så fantastisk et museum, som samtidig viser nogle spændende sider af Ovataci, fortæller en vigtig historie om psykiatrien, om hvad det kan betyde at give mulighed for at udtrykke sig og meget mere.

Gæst

#162

2015-05-11 20:30

Jeg syntes at det er vigtigt, at vi bevarer denne unikke kulturarv. Det må simpelthen ikke gå tabt.
Med venlig hilsen
Joan Nissen Lund

Gæst

#163

2015-05-12 00:01

Fordi museet er helt unikt. Det hører desuden til i de gamle historiske bygninger! Jeg blev selv uddannet som psykiatrisk plejer i underetagen i 80'erne. Museet har givet både mig og mange af de patienter, jeg har taget med dertil, stor indsigt og forståelse for psykiatriens historie. Museet kan muligvis? flyttes til et andet sted, men det vil være disrespekt overfor Ovartaci at flytte hans værker nogen som helst andre steder hen.

Gæst

#164

2015-05-12 06:03

Vi skal bevare en unik del af historien om psykiatrien - OG en enestående kulturarv. Det ville svare til at vi sendte Solvognen til Skrothandleren.

Gæst

#165

2015-05-12 08:51

Har været ansat i Hospitalets Administration i ca..40 år og husker museets begyndelse, med overlæge Johannes Nielsens utrættelig og enorm store arbejde.
MUSEUM OVARTACI er en arv og kultur som hører til i Risskov. Må ALDRIG lukkes.. Det vil blive en katastrofe..

Gæst

#166

2015-05-12 10:55

Det er et museum, der er værd at besøge, og et godt budskab til offentligheden om psykisk sygdomme.

Gæst

#167

2015-05-12 12:27

Jeg har oplevet museet, hvilket gjorde stort indtryk på mig. Og stadig gør her år efter.
En guldgrube ift. at gro kunstnerisk respekt - og dermed medmenneskelig ditto - ift. sindslidende. Skoleklassen, jeg så, fik ihvertfald én på opleveren til at bryde lidt med mainstream TV, trends og sociale normer.
Så mange spændende, dragende, dramatiske, smukke, pudsige frembringelser (elsker de små skulpturer fra en overjordisk verden), der til sammen (og i rummene, hvor livet bag foregik), fortæller en vigtig historie, der går mod en tendens til (også her) at dele op i 'dem' og 'os'.
Som kunstner beundrer jeg Ovartachis arbejde. Som borger i dette land kan jeg ikke bære, dette stykke historie forsvinder!

Gæst

#168

2015-05-12 13:46

Fordi jeg er helt enig med initiativtagerne, det er et unikt verdensklasse museum, og en helt unik kunst arv, et hvert menneske der har fået indblik i Ovartasis liv, går derfra forandret og med et nyt indblik i hvad kunst, menneskelighed og sindssygdom betyder. Jeg ville være knust hvis ikke vi viderefører den unikke historie det er.

Gæst

#169

2015-05-12 14:26

Det vil være en skamplet hvis Museum Ovartaci lukkes. Jeg vil gerne det følger psykiatrien - men kan godt se at Regionen har skal drive Museum - måske Staten eller fonde var en mulighed. Overtaci var jo født i Ebeltoft så jeg mener bestemt det vil være godt at få ham til Djursland igen. Museet må bare ikke splittes op.
115

#170 Re: Re:

2015-05-12 14:37

#59: mig - Re:  

 Jeg mener bestemt Museum Overtaci skal bevares og gerne sammen med psykiatrien men jeg mener også det må være andre end regionen der skal stå for økonomien. Regionen står for sundhedssektoren og der skal ikke tages penge derfra til museumsverdenen. Måske et samarbejde mellem stat og kommune/r evt. med fonde. 

 


Gæst

#171

2015-05-12 14:57

Jeg synes det er et stykke unikt historie. Nogen må tage ansvar for at det ikke gemmes væk. Hvad med kulturministeriet.

Gæst

#172

2015-05-12 16:09

Jeg er vokset op lidt længere oppe ad vejen og har delt den med Ovartaci. Han var den først mand md hesteale i mit liv. Nu bor jeg i hans fødeby, Ebetoft, og ville ønske, at hans kunst kunne ende her, hvis museet lukker.

Gæst

#173

2015-05-12 16:37

Ovartaci var et geni på sit felt, skammeligt hvis hans kunst skal gemmes væk, hans ting fortæller os så meget om en stor personlighed
Malle Ebeltoft

#174

2015-05-12 16:40

Ovartaci var et geni på sit felt, skammeligt hvis hans kunst skal gemmes væk, hans ting fortæller os så meget om en stor personlighed


Gæst

#175

2015-05-12 19:13

Det er skammeligt at en af Danmarks store originale kunstnere nu skal fjernes fra det (langt om længe opnåede) fine, let tilgængelige udstillingsted - En udstilling der for første gang giver den nødvendige plads til denne enestående kunstner og det i en ophængning og sammenhæng der også vidner om den respekt Ovartaci har opnået og fortjener. - Jac Hansen