Forslag om at droppe CHR registrering af heste

Forslag om at droppe CHR registrering af hestehold.

Jeg ønsker at folketinget tager til eftertanke at droppe den nye EU-lovgivning, omkring CHR-registrering af heste. Dette er et forslag jeg håber I vil tage til overvejelse, da jeg som uddannet fagperson indenfor hestefaget, ser flere ulemper i forbindelse med CHR-registrering end jeg ser fordele.

Under punkt 3. i Fødevarestyrelsens ” Vejledning om mærkning og registrering i CHR af heste”(https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Dyresundhed/CHR/Vejledning%20om%20registrering%20i%20CHR%20af%20steder%20med%20heste%20AHL.pdf)   Står der nævnt..

Formål med registrering af steder med heste i CHR

Formålet med registrering af steder med heste er at kunne give et hurtigt overblik over hvor der holdes heste og hvor mange heste, der befinder sig på hvert sted. Det kan anvendes i beredskabssituationer og ved sygdomsbekæmpelse, fx ved udbrud af sygdomme af relevans for heste.

• Jeg mener at vi allerede har de nødvendige registreringer af heste tilgængelige, da alle heste i Danmark ifølge lovgivningen skal have pas og chip og derfor er registrerede under enten SEGES Heste (Landsudvalget for Heste), Dansk Islandsheste Forening, Dansk Travsports Centralforbund eller Dansk Galop (Foreningen til Ædle Hesteavl).

I samme Vejledning står der også at hestene fortsat skal være chippet og have et hestepas. Jeg syntes derfor at man hellere må have en liste liggende i databasen, med ejerens adresse – da hoveddelen af alle heste i Danmark er opstaldet enten hjemme eller i nærheden af deres ejers bopæl, på den måde vil man have en ide om hvor mange heste der befinder sig i de forskellige regioner, kommuner samt byer.

Da hestene er indregistrerede og vi derfor har styr på antallet af heste i Danmark, ser jeg istedet at man hellere må være mere strikse med at udbetale bøder til eventuelle hesteholdere der ikke har dokumentationen af deres heste i orden, her tænker jeg eksempelvis på heste der ikke er ejerskiftet, heste der fortsat ikke har fået lavet et pas efter den lovmæssige alder af 12 måneder eller eksempelvis at hesteejere ikke har fået indregistreret heste der er afgået ved døden. Så vi i stedet for at lave en CHR-registrering, strammer op på de indregistreringer vi har i forvejen. Jeg mener det er en bedre ide, da det vil give mindre papir arbejde for både hesteejerne, men bestemt også for de personer der ellers skulle sidde og arbejde med CHR-registreringerne af hestene.  Jeg mener at deres tid må kunne bruges på bedre vis, så vi ikke både har nogle til at arbejde med indberetninger indenfor eksempelvis både SEGES og ”CHR-HESTE”.
  • Det er nævnt at en af grundene til at vi skal have vores heste i CHR er for at opspore smitsomme sygdomme, her mener jeg heller ikke at vi har brug for en CHR-registrering. Vi har i Danmark på nuværende tidspunkt 8 smitsomme sygdomme på Fødevarestyrelsens liste over Indberetningspligtige sygdomme (https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Dyresygdomme.aspx).

Sygdommene er følgende:

Equin infektiøs anæmi
    Har ikke været konstateret i Danmark siden 1928. Kræver aflivning.

Equin viral arteritis (EVA)
    Ses i Danmark, men dyrene kan komme sig helt efter sygdom.

Afrikansk hestepest
    Afrikansk hestepest har aldrig været konstateret i Danmark og er ikke nogen sundhedsrisiko for mennesker. Kræver aflivning.

Dourine (ondartet beskelersyge)
    Anbefaler aflivning. Dourine er aldrig konstateret i Danmark.

Hesteencephalomyelitis (østlig og vestlig)
    Aldrig konstateret i Danmark. Smitter pattedyr og mennesker imellem. Kan vaccineres imod. Vilkår for smitte er: Kræver en opformering i en myg, dette kræver en gennemsnitlig døgntemperatur på 22 grader i mere end 12 døgn.

Japansk hjernebetændelse
    Går under Hesteencephalomyelitis.

Venezuelansk hesteencephalomyelitis
    Går under Hesteencephalomyelitis.

Snive
    Er ikke registreret i Danmark siden 1928, i den forbindelse var det import af heste fra Rusland. Kan smitte til mennesker og kattedyr. Kan behandles.

Her kan det undre mig at vi kun har en enkelt sygdom fra listen, der er aktuel i øjeblikket. Og at vi eksempelvis ikke har skrevet Herpes virus, samt kværke på listen. Da jeg vil mene disse også er yderst smitsomme og i flere tilfælde dødelige, specielt da disse sygdomme har været i omløb de sidste par år.
    Disse sygdomme har den danske hestebefolkning selv kunne håndtere at informere hinanden om, samt isolere sig mod med hjælp fra de forskellige hesteforbund og danske hestedyrlæger. Den danske hestebefolkning er heldigvis gode til at informere hinanden, specielt når det kommer til vores højt elskede dyr.

Jeg mener hellere at dyrlægernes indberetningspligt på de forskellige sygdomme, inkl. herpes og kværke, bør øges og være tilgængelig for alle hestefolk i Danmark. Ikke så den bryder persondataloven, men at man eksempelvis informere om at man har mistanke om et kværketilfælde i 6630 Rødding og vi alle derfor kan tage vores forhåndsregler. Dette ser jeg meget mere effektivitet i end hvis Fødevarestyrelsen skulle stå for foretagende.

• Der informeres også om at vi på sigt skal have oprettet alle hestene som individer og til at indberette alle flytningerne. Her tænker jeg at mange vil opgive deres hestehold eller i hvert fald at komme ud til diverse arrangementer. Og jeg ser desværre også at det gøres mere besværligt for rideskolerne at drive forretning, da de vil skulle til at bruge væsentligt mere tid på administrationsarbejde.

Vi har allerede flere databaser og steder at indhente informationer om deltagere ved konkurrencer og andre arrangementer, der går flere år tilbage. Så vi derfor vil kunne se hvilke mennesker og heste der har deltaget de forskellige steder, hvor der skulle ske at være opstået et smitteudbrud.

• Jeg ser desværre også en risiko for at flere hobby-heste mennesker vil droppe deres heste hold, specielt dem med heste gående hjemme, da dette besværliggøres mere end højst nødvendigt og at der endnu engang tilføres en udgift i forbindelse med hold af heste. Dette kan jeg frygte kunne få en konsekvens på dansk økonomi også, da hesteindustrien er i god vækst og efterspørgslen på heste ikke har været så høj som den er nu, i lang tid. Industrien holder også flere mennesker i arbejde. Og uden antallet af heste, vil behovet for foderproducenter, foderkonsulenter, dyrlæger, smede, udstyrsproducenter, undervisning samt træningsydelser, hestehandlere, alternative behandlere, trailerproducenter, salg af staldinventar, samt bygge og anlægsaktivitet osv. Være faldende.

I en ældre PDF-fil lavet og udgivet af Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret står der på side 5: (file:///C:/Users/melan/Downloads/HESTESEKTOREN.pdf)

"Der ligger en hel sektor bestående af erhvervsfolk og hobbyfolk, hvoraf over 95.000 er registrerede ryttere, bag, som i ultimo 2007 tilsammen havde 200.000 heste og genererede en total omsætnings- og beskæftigelseseffekt i samfundet på henholdsvis 24,77 mia. kr. og 20.849 fuldtids-beskæftigelser i Danmark." Så jeg håber med nogle af de få punkter jeg nævner, at I vil tage til overvejelse at droppe CHR registrering af heste.

Mvh. Melanie Fyhn

Jeg giver med min underskrift Melanie B. Fyhn tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.