Forbud mod brug af udendørs lyskastere

I Sønderborg bruger Bilka en udendørs "skyspot" som julebelysning. Lysstrålen kan ses tydeligt 10 km væk.

Byggelovens §6D stk 2 skriver: citat > Skiltning, lysinstallationer o.lign. må ikke være til ulempe eller virke skæmmende i forhold til omgivelserne. Kommunalbestyrelsen kan ved forbud eller påbud sikre opfyldelsen af 1. pkt.<

Dette giver kommunen mulighed for at forbyde lyskasterne, men "erhvervsinteresser" kan spille ind. Med denne underskriftsindsamling som afleveres til Sønderborg Kommune og Bilka vil initiativtagerne og underskriverne opfordre Sønderborg Kommune til at fortolke Byggelovens §6D stk 2 således at denne brug af udendørs lyskastere ikke kan tillades.

Set i lyset af globale klimaudfordringer virker Bilkas brug af lysfourening noget provokerende og malplaceret.

NB: husk at bekræfte i den email i får, ellers registreres underskrifen ikke.bilka1.jpgbilka2.jpg

Ved at underskrive giver jeg Kim Christensen tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.