Vi vil ikke se Nygarts reklamer på busserne

Trods kritik af Nygarts reklamer "Nye bryster" på busserne, kører de stadig. Men når man taler med folk, kan man snildt høre, at der er rigtig mange der er utilfredse med reklamerne. De har ingen plads i det offentlige rum.

Hvis man har den holdning at det "bare er et par nøgne bryster" er det vigtigt at få understreget, at det ikke er nøgenheden, der er problemet. Problemet er at reklamerne påvirker piger og kvinders selvværd. Dette illustreres bedst med nogle studier (teksten er kopieret fra et link nederst på siden):

Center for ungdomsstudier i Danmark lavede i 2012 en undersøgelse blandt elever i 3.-5. klasse, der viser, at minimum 1 ud af 5 piger mellem 9 og 12 år er utilfreds med sin krop.  (http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/småpiger-er-utilfredse-med-deres-krop).
Børnerådet har også en undersøgelse fra 2014, der viser, at 23% af 13-årige piger er utilfredse med hvordan deres kroppe ser ud. (http://brd.synkronvia.com/files/Brd.dk%20Filbibliotek/BØRNEINDBLIK_Nr22014.pdf).

Børnerådet vurderer, at unge pigers negative og urealistiske opfattelse af deres egen krop hænger sammen med, at unge ser billeder af ’perfekte’ kroppe, som de tror, de skal leve op til.

Nygarts reklame er netop én af disse "billeder" og så endda et billede, som man næsten ikke kan undgå at se. Man kan slukke for sit tv, når der er undertrykkende og sexistiske reklamer, men det er svært at ignorere i det offentlige rum!!

Der er sikkert mange kvinder der er så heldige at have godt selvværd og være upåvirket af reklamerne, men skriv under og hjælp dem, der ikke er. Samtidig er du også med til at forsøge at sikre at de fremtidige generationer af kvinder ikke vokser op med troen om, at de skal se ud på én bestemt måde. Desuden er skønhedsidealerne ikke kun skadelige for kvinder!

Underskriftsindsamlingen er til for at sende et signal om, at danskerne ikke tolererer sexisme, objektivisering af mennesker og undertrykkelse i det offentlige rum!! Når der er samlet nok underskrifter er hensigten at sende underskriftsindsamlingen ind til Movia - og forhåbentligt kan synligheden omkring modstanden overfor reklamerne blive øget i mediebilledet.

TAK FORDI DU TOG DIG TID TIL AT LÆSE DETTE.

Noget af teksten er kopieret fra Dansk Kvindesamfunds facebook-side:

Send en personlig klage til ombudsmanden, hvis du vil gøre mere :)

Reklamer, der kan ses rundt i landet. Giv ingen plads til sexisme i det offentlige rum!