Connecting Congo

Mens du nyder livet, har sikkerhed, tryghed og gode livsvilkår, arbejder unge børn i minerne i Congo under de mest forfærdelige vilkår og med frygten for at dø hvert øjeblik. I minerne i det konfliktfyldte Congo, hvor der bl.a. udvindes coltan og casserite, der begge er mineraler som indgår i vores elektronik, arbejder børn for, at du kan bruge din mobiltelefon og andet elektronik.

Antallet af døde i Congo er ca. 45.000 hver måned, og mange er døde af sygdom og undernæring, som følge af den grusomme konflikt i Congo. Konflikten i Congo er den blodigste siden 2. verdenskrig, og situationen forværres hver dag. I årene mellem 1998 – 2006 døde omkring 5,4 millioner mennesker, hvilket svarer til at næsten hele Danmarks befolkning blev udryddet på blot 8 år. For at sammenligne med en anden grusom tragedie, som fik enorm mediedækning, kan vi se på 9/11, hvor antallet af omkomne var på 3.000.

Kender du til alt dette? Det gør du højst sandsynligt ikke, fordi medier, FN og de mange politikere vælger at vægte andre begivenheder højere end dette. Vores elektroniske producenter har været klar over dette problem i over 10 år, og vi undrer os over, hvorfor de elektroniske producenter, medier, FN og politikere i mindre grad vælger at forholde sig til situationen i Congo og dermed tager et ansvar.

Vil du være med til at belyse konflikten og dermed forbedre de forfærdelige forhold, som befolkningen lever under i Congo, kan du være med til at gøre en forskel ved at skrive under på denne appel, som sendes videre til udenrigsministeriet i håb om, at de i højere grad vil fokusere på konflikten i Congo og træffe beslutninger, som vil medføre forbedringer i Congo.