Bevarelsen for KulturBaggården. Rådmandgade 34. 2200 KBH N.

Vi mangler din underskrift for at redde et lille stykke lokal og international kultur historie i hjertet af det gamle Nørrebro. På kanten mellem musikere, bisser og habitter, ligger et lille stykke af gammel tid gemt bag slidte mure. Her har musikere som Marie Key, Turbo-Weekend, MØ, Lukas Graham, Natasja mfl. taget deres spæde skridt. Stedet har altid været en lille tidslomme, i dag huser det et hav af inspiration, og godt folk som du kun finder i den aller mindste landsby langt væk fra storbyens ræs. Rådmandsgade 34 er et vigtigt pusterum og modsvar til den monokultur der ellers regerer for mange i den moderne metropolis.  Det er et sted hvor luften som du ånder den er din.

Gården er fra starten af 1800 tallet. Vi har selv stået for alt renovering og holdt stedet ved lige af egne midler. Udvendigt ser stedet ikke ud af meget. Men historien i Baggården RådmandsGade 34 beviser at store ting kan ske under trænge kår.

Vi har været her i mange år, og salget af Rådmandsgade 34 vil medføre eksistentielle konsekvenser for mere end 50 mennesker. Bestyrelsen og fonden har aldrig formået at leve op til deres pligter ifølge fondens vedtægter, og vi som lejere bliver holdt ude. Derfor har vi skrevet en erklæring der tilkendegiver vores holdning til salget af Rådmandsgade 34 som følger:

Vi lejere er først for nyligt blevet bragt ordentligt ind i sagen, og har derfor ikke før haft mulighed for at gribe ind i sagen.
På baggrund af den seneste beslutning fra bestyrelsens side om at igangsætte et salg af baggården Rådmandsgade 34 og altså nedlægge Fonden R34, ønsker vi at gøre bestyrelsen opmærksom på at vi ikke er enige i denne beslutning. Vi medgiver at der er økonomiske problemer i fonden, og at disse skal rettes op. At der skal findes yderligere finansiering til at renovere forhuset samt dække det nuværende underskud og generel renovering af gården. Og at der ydermere skal ansættes en administrator som også er huslejeopkræver og på den måde bringe orden i huslejeindkomsterne så den daglige drift er sikret.
Disse problemer er dog i vores øjne ikke uoverstigelige, og vi er en stor lejergruppe som ønsker at lægge et stort stykke arbejde i at gården kan overleve og leve videre. Dels fordi vi har postet mange penge i baggården personligt, gennem husleje og smårenovationer og vedligeholdelse af lokalerne. Men især fordi vi mener at denne baggård er et vigtigt og efterhånden meget sjældent sted i denne by. Disse kulturelle små-perler har enormt svære kår i disse tider – netop fordi det er erhvervsdrivende der kan styrke den økonomiske vækst vi som samfund giver lov til at bestemme over vores bys udformning. Dette er vi ikke interesserede i. Baggården R34 med Astrid Noacks Atelier er en kæmpe gave til lokalsamfundet rent kulturelt, og et salg af denne ejendom vil med garanti medføre at denne strøm af kulturelle initiativer, talks, filmvisninger, konferencer, udstillinger, performances, koncerter og generel kulturproduktion vil uddø på Nørrebro. Mange af de kunstnere der er tilknyttet stedet har ikke andre steder at tage hen hvis ikke dette sted overlever, netop fordi priser på husleje osv. stiger og stiger og flere og flere frivilligt drevne steder bliver lukket ned fordi menneskene der kører dem brænder sammen under det store huslejepres. Og det er bl.a. steder som disse at en masse af de strømninger, tanker og eksperimenter som vi ser udfolde sig på de større og bedre betalte kunstplatforme, bliver udviklet. Vi mener ikke det bør være op til enkeltpersoner om steder som dette skal få lov at overleve eller ej. Vi forstår at det har været et enormt stykke arbejde for bestyrelsen indtil videre, og sætter meget stor pris på det gennemgribende arbejde i har lavet, og som også har tilvejebragt dels pengene fra Carlsberg Fonden, men også de potentielle penge der nu er gjort mulige fra Real Dania.
Det, vi som lejere beder om, er at de (bestyrelsesmedlemmer) der ikke ønsker at arbejde videre for hele ejendommens overlevelse med de eksisterende bygninger, trækker sig som bestyrelsesmedlemmer og i stedet, i samarbejde med os lejere, arbejder på at finde nye kræfter at overdrage projektet til, som ønsker at arbejde videre for R34.
Der er stadig muligheder der ikke har været tid til at afprøve og vi ønsker at samarbejde om at finde en bestyrelse samt en fast administrator der kan videreføre arbejdet med at bevarer Rådmandsgade 34.
Nørrebro, 20 November 2017

Mere information om grunden og sagen derom kan findes i facebook gruppen "Bevar Alt Rådmandsgade 34" https://www.facebook.com/groups/314730749031399/

Dean RosenKilde Andersen - Bevar Alt Rådmandsgade 34.    Kontakt forfatteren af dette andragende