Bevar historisk betinget skovgruppe tillæg til Brede Børnehave

Hjælp med at bevare Skovbørnehave i Lyngby-Taarbæk Kommunes bedst bedømte børnehave!

Brede_2.jpg

Lyngby-Taarbæk Kommunes Økonomiudvalg behandler 5. oktober "Forslag om bortfald af historisk betingede skovgruppetillæg". Her ønsker kommunen at afskaffe det tillæg som gør Brede Børnehave, en af Danmarks ældste børnehaver og kommunens bedst bedømte børnehave, i stand til at drive skovbørnehave for de ælste børn.
Brede Børnehave har siden 1994, altså i næsten 30 år, modtaget tilskud til skovbørnehave, da børnehaven huserer i historiske og fredede bygninger, som besværliggør at drive almindelig indendørs børnehave. For at kunne huse de nuværende 54 børn og overholde bl.a. brandsikkerhedsreglerne, er BB derfor nødsaget til at drive delvis skovbørnehave.

Konsekvenserne ved bortfald af historisk betinget skovgruppetillæg kan betyde en reduktion af både personale og børn i Brede Børnehave fra 2024.
Brede Børnehaves forældrebestyrelse mener, at beslutningen om afskaffelse af tilskuddet er truffet på et faktuelt forkert grundlag af følgende årsager:

1. Det historiske betingede skovgruppetillæg, blev givet til Brede Børnehave i 1994, som den første børnehave i kommunen, som et permanent tilskud.
  2. Det historiske betingede skovgruppetillæg, blev givet til Brede Børnehave pga. de fysiske rammer i den historiske bygning. Eksempler på dette er bioblioteks-skovgrupperummet, som i dag er klassificeret som et gennemgangsrum, der ikke er godkendt som fuldtidsgrupperum. Dette har børnehaven løst vha. skovgruppenormeringen, der tillader, at personalet har de nødvendige timer til at være i naturen med børnene det meste af dagen og dermed bruge naturen i omkring Brede som det primære opholdsrum.
  3. Brede Børnehaves forældrebestyrelse mener derfor IKKE, at Brede Børnehave kan sidestilles med de øvrige institutioner med skovgrupper pga de særlige fysiske rammer i huset.
  4. Bortfald af det historisk betingede skovgruppetillæg kan betyde en reduktion af både personale og børn fra 2024.

Vi opfordrer til at man finder smartere løsninger og indgår i dialog med BB om sagen - noget LTK har afvist indtil videre.

Skriv under her for at vise jeres støtte til at Bevare det historisk betingede skovgruppetillæg til Brede Børnehave!

Rasmus Aarup Christiansen (Brede Børnehave)    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Rasmus Aarup Christiansen (Brede Børnehave) tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.