Bevar slagtergårdene på Vesterbro: Vesterbros Kulturarv.

Bevar slagtergårdene på Vesterbro (English below)

Den 14. dec. 2017 besluttede et flertal af de københavnske politikere (DF, V, C & S), at de vil rive alle de gamle, lave bygninger ned, som ligger i området mellem Vesterbrogade 107C, langs med Enghavevej 4-14 og ud til Sundevedsgade.

Årsagen er, at disse politikerne sammen med ejeren af Enghavevej 12-14 Jesper Reinhardt ønsker at bygge luksuslejligheder, som ingen almindelige mennesker alligevel har råd til at købe.

Desuden skal cykelstien på Enghavevej udvides med ½ meter (nuv. cykelsti er kun et par år gammel), og Rytmisk Center skal have udvidet deres parkeringsområder til brugernes cykler. Så derfor skal Slagtergårdene lade livet ......

Men det nuværende kreative og musiske miljø med disse fine, lave bygninger på Enghavevej 4-14 er de sidste rester af det gamle Vesterbro, hvor man boede og havde erhverv samme sted.

Gårdene er oprindelig opført i 1860-erne som slagtergårde, hvor slagterne havde slagteri i baghuset og boede i forhuset. Og i nr. 10 boede bl.a. Storm P som barn.

Historien om slagterne på Vesterbro begynder dog allerede i 1577, hvor det af sundhedsmæssige årsager blev forbudt at slagte dyr inden for Københavns befæstning, og fra da af herskede slagterne og værtshusejerne på Vesterbro som ukronede konger. Det vil sige, indtil slagtningen af dyr i sidste halvdel af 1900-tallet forsvandt ud af bydelen.

Men også de andre lave bygninger i karreen huser en historie fra dengang, det var almindeligt med småindustrier i lokalområdernes baggårde. Et miljø, som næsten er forsvundet i takt med byfornyelsernes gentrificering af brokvartererne.

Så råb op! Del vores Facebookgruppe! Skriv under på vores underskriftindsamling, der snart rammer 10.000 underskrifter! Og protester mod nedrivningsplanerne og lokalplanerne ved at skrive til politikerne og til medierne.

Lad os håbe, at de historie- og kulturløse politikere måske i 11. time får øjnene op for de historiske bygninger og hele det kreative miljø, som de rummer med værksteder, øvelokaler for musikere, lydstudier, en stukatør m.m.

Et miljø, som vi, der bor på Vesterbro, ikke ønsker forsvinder til fordel for de nyrige mennesker, som de Blå Politikere ønsker at erstatte vesterbroerne med.

Visker vi først tavlen ren og lader bulldozerne jævne det sidste historiske Vesterbro med jorden, så har vores efterkommere i bydelen ikke længere nogen minder tilbage fra det Vesterbro, som var en gang. For da er det for altid forsvundet.

God kamp :-)
Vesterbro overgi´r sig aldrig!

Tilmeld dig gruppen om slagtergårdene på Facebook:

Læs mere på:

English:

A majority of political representatives of the Copenhagen Municipal Council have allowed the demolition of an entire complex of historical low buildings from 1860´ies, situated in a block between the roads of Enghavevej, Vesterbrogade and Sundevedsgade.

In their place, they will built construction of uninspiring, expensive, housing and parking lots.

The old buildings (see pictures) are among the last remnants of the expansion of Copenhagen industry to the grasslands along the road to Valby between 1577 and 1900.

We believe it is not in the best interest of Copenhagen to erase this historical complex, which is already home to a flourishing life of art, crafts and music - and could be turned into a local cultural hotspot.

If you agree, please sign below.

Feel free to join our Facebook group and tell the politicians how their plan looks to foreigners:

Læs mere: http://tyra.dk/Enghavevejs%20slagtergaarde.htm