Baltic Pipe, gas til Polen gennem dansk jord - nej tak!

Gasledningen Baltic Pipe skal føre gas fra Norge til Polen. Men projektet går imod både Parisaftalen og Danmarks klimamål om at være uafhængige af fossile brændsler – kul, olie og gas i 2050.

Frankrig har aflyst nedlægningen af deres gasledning MidCat til Spanien, fordi de ikke vil støtte en større gasudledning i fremtiden – Danmark bør gøre det samme, inden projektet går i gang senere i år.

Forskere i energiplanlægning har længe forsøgt at råbe politikerne op og understreger, at både Danmark og Polen kan omlægge til vedvarende energi og blive fri for gas til opvarmning inden 2050.

Ifølge forskerne er investeringen forkert. Gør Polen det rigtige for klimaet og omlægger til vedvarende energi, bliver Baltic Pipe en økonomisk fiasko, som danske kunder er med til at hæfte for. Bliver gasledningen derimod en økonomisk succes, så skyldes det, at Polen fortsætter med at brænde fossiler af til skade for klimaet.

Energinet forsvarer projektet med, at Danmark tjener 2 milliarder over 30 år på gasledningen. Det svarer til, at et hus med gasfyr vil spare 100 kroner om året på gas. Men det er gas, som vi om kort tid skal stoppe forbruget af.

Vi håber med denne underskriftsindsamling at vise vores regering, at en ny investering i fossil energiforsyning er en fejl for Danmark og for klimaet.

Læs mere om Baltic Pipe projektet her:

Kortmateriale kan hentes her:

Læs mere om Baltic Pipe projektet her:

Kortmateriale kan hentes her:

Tina Bjerregaard Jensen    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive giver jeg Tina Bjerregaard Jensen tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.