åben helgoland igen

Helgolands to kønsopdelte afdelinger bliver ikke længere åbnet for offentligheden i de 10 uger om året de plejer fra Sankt Hans til 31 august.

Det Kolde Gys bestyrelsen har egenrådigt vedtaget dette i en studehandel med Københavns Kommune

Skriv under her så vi kan presse Kultur og Fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen til at åbne de to kønsopdelte afdelinger for offentligheden igen

Skriv også gerne en mail til borgmesteren på borgmesteren@kff.kk.dk

Historien om lukning af Helgoland for offentligheden hele sommeren.
Københavns Kommune krævede for 1,5 år siden at Helgoland skulle være åben for alle året rundt. Det Kolde Gys fik forhandlet på plads at der blev åbent for alle fra 1 maj til 1 okt 24 timer i døgnet på fælles området og i de kønsopdelte afd. fra kl 10-18 fra 23 juni til 1 sep. Sådan fungerede det i 2016.
I starten af 2017 har Bestyrelsen fra Det Kolde Gys lavet en ny stude handel med Københavns Kommune som går ud på at DKG overtager vedligehold mm. af de 2 kønsopdelte afdelinger mod at de ikke åbnes for offentligheden. Det betyder nu at DKG vil optimerer , med nye toiletter og med brusebade på de 2 afdelinger - På årets generalforsamling blev der afsat 1,3 millioner til dette projekt. Så Københavns Kommune slipper for at vedlige holde de område , men til gengæld har DKG nu suverænt brugs retten - det er super trist

Se min mail til Bestyrelsen i Det Kolde Gys her:

Kære bestyrelse og medlemmer af Det Kolde Gys (DKG)

Jeg deltog i generalforsamlingen den 30 maj 2017, og jeg må sige jeg blev lidt ked af at være vidne til den udvikling DKG er i, fra at være en åben imødekommende forening til at være en lukket forening der ikke vil dele Helgoland med vores naboer i København om sommeren.
Formanden Kirsten Monrad fortalte med stolthed og fryd i stemmen at bestyrelsen havde fået igennem på Kommunen at DKG nu har ret til at benytte herre og dame afdelingerne hele året rundt, uden at der bliver åbent for offentligheden fra Sankt Hans og frem til 1 september som der plejer. Salen, eller ca. halvdelen af salen, kvitterede med klapsalver, og jeg blev så ked af det.

Hermed brydes der med årtiers tradition for at åbne dørene for at Københavnerne kan nyde kønsopdelt nøgenbadning, i fred og ro uden børn, fra en badeanstalt i København. I årtier har dørene være åben for alle mellem kl. 10-18 i sølle 10 uger om året i den varmeste sommerperiode – denne unikke mulighed for Københavnere tager vi medlemmer af DKG nu fra dem. Kønsopdelt nøgenbadning fra en badeanstalt nærmest midt i byen er unikt for København, og hver år finder også mange turister frem til Helgoland, og de kønsopdelte afdelinger hvor man må bade uden tøj. Lad os da ikke smække døren i for denne gode omtale af København og Danmark rundt i hele verden. Hvert eneste år kommer rigtig mange af mine venner på Helgoland for at nyde den danske sommer og havet, i ro og fred i et dejligt voksen område som de kønsopdelte afdelinger jo er - det er ikke kun det at være nøgen der trækker, men lige så meget det at der er tale om en voksen afdeling, på eet køns premisser og helt uden børn, der jo ofte larmer. Åbningstiden om sommeren fra kl. 10-18 var min indgangsvinkel til at blive medlem af DKG, efter i nogle år kun at kunne komme i de 10 uger, ville jeg udvide min sommer med voksentid, ro og nøgenbadning og jeg blev medlem af foreningen, og jeg har endda også badet i sne og frost også, og jeg er sikker på at mange andre medlemmer er kommet til på samme måde.

Jeg synes ærlig talt ikke vi kan være det bekendt, DKG har de senere år fået et værre og værre ry i offentligheden, og jeg er sikker på at vi med dette seneste tiltag mister al respekten i samfundet, og der vil komme en shit storm hen over sommeren, efterhånden som det går op for borgerne i København hvad vi har frataget dem – og jeg tror faktisk at politikerne på Københavns Rådhus besinder sig og ændre deres holdning og kræver der bliver åbnet op for kønsopdelt nøgnebadning på Helgoland igen. Jeg vil dog på det kraftigste her opfordre bestyrelsen til at genoverveje deres stilling og allerede fra 23 juni i år åbne for gæster på herre og dame afdelingerne hver dag fra kl. 10-18 som traditionen byder – det ville klæde jer og hele foreningen

VH
Jakob Hedegaard