mod vindmøller ved Gammelsø mose / Norfeld

Kontakt forfatteren af dette andragende

status

2016-02-14 11:55:09

Hej Alle,

Så er det blevet tid til en status for vores kamp mod kæmpevindmøllerne ved Gammelsø mose.

Der har været afholdt 'dialogmøde' d. 11. februar mellem Stege og omegns lokalråd og nogle lokalpolitikere.'Møllemodstanderne' var forholdsvis godt repræsenteret på mødet - vi var vel ca. 30, og fyldte godt i salen, syntes jeg.

Der blev desværre ikke afsat så meget tid til mølle-debat, uagtet at lokalrådet også anså det for et vigtigt emne og vidste, at det var årsagen til det store fremmøde; egentlig debat omkring emnet syntes jeg aldrig det blev til. Vi forsøgte ellers på mange områder, at få politikernes holdning til hvorledes møllerne ville påvirke lokalområdet; hvad vil de betyde for turismen, bosætningen, natur og fugleliv etc... Vurderinger politikerne slet ikke ville tage stilling til - for dem var vi tilsyneladende blot en gruppe 'usolidariske egoister,' der ikke vil tage et 'fælles, miljømæssigt samfundsansvar', men blot tænker på vores egen udsigt. Efter min mening en noget arrogant politisk fremtræden.

Selvom politikerne på 'dialogmødet' gentagne gange ytrede, at meningen med høringen om idefasen var, at skabe dialog og få nye ideer og input, syntes jeg at det kneb noget med viljen til at vise, at dette også var den reelle hensigt. At vi på blot 2 uger kan samle 700 underskrifter, syntes jeg med al tydelighed viser, at kommunen ikke har fået budskabet ud til befolkningen, hvilket ellers i andre sammenhænge er enkelt nok for kommunen - den ved jo nok hvilke kanaler den skal bruge, for at informere borgerne. Og selv om vi nu har vist politikerne hvor mange (og det er sikkert kun en lille andel) der ikke er blevet informeret, er der tilsyneladende ingen vilje til at korrigere fejlen og få skabt en reel dialog- det vil vi ellers rigtigt gerne.

Summa summarum, har afviklingen af 'dialog'-mødet desværre kun styrket mig i min holdning om, at demokratiet i Danmark er ved at lide en langsom kvælningsdød; kvalt i elitær-politik, af politikere der helt egenhændigt ved hvad der er bedst for folket og derfor ikke behøver at være lydhøre. Men måske ved de rent faktisk hvad der er bedst for Danmark og danskerne; så burde det jo bare ikke være et problem, at føre en reel dialog og diskutere standpunkterne.

Denne underskriftsindsamling vil nu blive forelagt kommunens politikere, sammen med jeres hovedargumenter for at skrive under. Og så må vi jo håbe, at politikerne forstår budskabet!

Jeg syntes dog, at vi skal fortsætte kampen for at sikre, at kæmpemøllerne ikke bliver opstillet. Og for at få en reel dialog om kommunens fremtidige energistrategi - det er jo det kommunen siger at de gerne vil have, og det syntes jeg er yderst fornuftigt, så lad os få det. Desværre er jeg bange for, at vi bliver nødt til at presse kommunen for at få dialogen (de mener jo tydeligvis at vi har fået chancen), så derfor vil jeg opfordre til, at vi samles med andre borgere i Vordingborg kommune for at øge presset. Først ved at vise, at vi ikke vil have 150 m høje vindmøller på land - der ER jo andre alternativer. Dernæst ved at skabe et forum til at diskutere og frembringe alternativer.

Hvis du vil være med til at fortsætte kampen mod kæmpemøllerne på land, kan nedenstående links benyttes (de er oprettede af en gruppe der er for vindkraft og alternativ energi, men modstandere af kæmpemøller på land).

Her kan du tilkendegive, at du er mod kæmpevindmøller i hele Vordingborg kommune: http://www.skrivunder.net/nej_til_store_vindmoller_i_vordingborg_kommune

Her kan du finde forum for alternativ energistrategi og -muligheder: http://energistrategivordingborg.dk/

Tak for indsatsen, jeg håber det lykkes for os...

med venlig hilsen

mønmodmøller

dialog med politikerne

2016-02-11 09:07:30

Hej Alle,

først og fremmest tak for indsatsen og de mange underskrifter- det vil jo blive svært for kommunens beslutningstagere, at negligere over 600 underskrifter.

Og så vil jeg informere/erindre om, at der er dialogmøde mellem Stege og omegns lokalråd og politikerne. Det er i aften (torsdag d. 11. februar) kl. 19 - 21 på Thorsvang Samler Museum i Stege, og jeg vil opfordre alle med bopæl / tilknytning til området, om at deltage hvis muligt. Jo flere vi er til at vise vores utilfredshed med mølleprojektet, jo større gennemslagskraft.

Forhåbentligt ses vi på mødet i aften,

mvh

mønmodmøller

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.