Vi skal have en cykel/gangbro over Ringvejen/Københavnsvej i Køge

Der er brug en cykel/gangbro over Ringvejen (også kaldet Københavnsvej) i Køge, så bløde trafikanter kan komme til og fra stadionområdet og Køge centrum.

Mange krydser dagligt vejen. Det gælder fx skolebørn, der skal til centrum, og børn og unge, som enten skal til børneinstitutioner, musikskole eller til nogle af de mange idrætsklubber, som holder til på stadionområdet.

Jeg har siden 2015 løbende kontaktet Køge kommune og påpeget nødvendigheden af en cykel/gangbro. Undervejs har jeg samlet mange interessenter, som har været medunderskrivere på henvendelserne:

Børnehaven Mælkebøtten & Idrætsbørnehaven, Køge Musikskole, Skolebestyrelsen Sct. Nicolai Skole, Gymnastikforeningen Køge Bugt, Køge Atletik, Køge Boldklub, Køge Bueskyttelaug, Køge Bugt Basketball Klub, Køge Håndboldklub, Køge Kricket Klub, Køge Tennisklub, Køge vandreforening, Køgehallerne og Team Køge Volley.

Ønsket er en bro. Ikke endnu en lysregulering eller en rundkørsel. Der er brug for en sikker overgang, så børn og voksne slet ikke skal bekymre sig om biler. Nødvendigheden af en bro skal ud over den åbenlyse forbedring af trafiksikkerhed ses i lyset af, at:

• Der dagligt passerer mere end 20.000 biler på Ringvejen, og da kommunen er i vækst, vil tallet formodentlig vokse. En bro vil skabe en tryg adgangsvej over Ringvejen.
  • Køge Kommune opprioriterer sit fokus på idrætsliv og har lanceret en idrætsstrategi, der bl.a. har som mål, at flere i kommunen skal dyrke idræt. En bro vil gøre, at børn og voksne trygt kan komme til og fra sport.
  • Køge kommune har i 2015 lanceret en cykelhandlingsplan, som blandt andet skal gøre det nemt og trygt for børn at cykle i kommunen. Mange flere vil være trygge ved at tage cyklen, når der er en bro.
  • Køge skal være med i ”Bevæg dig for livet”, som har som mål at sætte Danmark i bevægelse med støtte fra Nordea-fonden, TrygFonden, DIF og DGI. Det er oplagt at skabe tryg og sikker adgang til stadionområdet, hvor mange vil ”bevæge sig for livet.”

Nu vil kommunen se på en trafiksikker løsning for området. Lad os sammen bidrage til, at den bedste løsning vælges.

Ved at deltage i denne underskriftindsamling er du med til at gøre en forskel for bløde trafikanter i Køge.

Andreas Bech

Byrådskandidat for SF i Køge

Jeg giver med min underskrift Andreas Bech tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.