Vedtag borgerforslag i København

Det vi vil opnå; At Københavns kommune laver en sikker måde man som Københavner kan være med til at få punkter på dagsordenen til borgerrepræsentationens møder.

Borgerdrevne forslag er en realitet i mange kommuner, men ikke i København.

Tilbage i april 2016 stillede SF, Radikale Venstre og Enhedslisten et forslag.
Forslagetgik ud på at man som borger i København skulle have ret til at få et emne på dagsordenen inde på rådhuset, hvis man kunne samle underskrifter fra 5000 Københavnere.

I stedet for at vedtage ideen, eller at lave et forsøg på at udvikle den, stillede Enhedslisten et ændringsforslag om at man skulle overlade behandlingen af sagen til “gruppeformandskredsen”, hvor forslaget derfor sidenhen har lidt en stille død uden meget opmærksomhed.

Målet med denne underskriftindsamling er at vise at man godt kan samle 5000 underskrifter om en sag og at det er en god måde at udvidde vores lokaldemokrati på.
For som Københavnere skal vi have mulighed for at påvirke, at vores folkevalgte tager beslutninger om vigtige lokale sager.

Forslaget fra 2016; kan læses her

Hvorfor er det vigtigt at kæmpe for?

Det er vigtigt at man som borger i kommunen er med i hvad der sker på rådhuset, for de ting der bliver besluttet derinde har betydning for vores hverdag.
Som det er nu bliver der diskuteret alt lige fra lokalplaner til medlemsforslag fra de folkevalgte og selvom de sidste tit indeholder gode ideer om hvad København skal være, eller blive til i fremtiden, så har vi brug for at sikre at hver enkelt borger der har en god ide bliver hørt - det ville borgerforslag kunne opnå.

Sagt kort; Hvis din ide er god nok til at du kan få 5000 københavnere til at skrive under på at det er noget der skal overvejes, så bør de 55 folkevalgte i borgerrepræsentationen afsætte tid til at tage stilling til den.