Tilladelse til at starte med bidløs optømning i almindelige dressurklasser

Mit forslag forudsætter at der kan justeres i niveau og specifikke krav til optømning. Jeg arbejder frem mod at få det tilladt at starte med bidløs optømning i almindelige dressurklasser. Udfordringen er at der ikke er belæg for at der er tilslutning til det blandt dressurrytterne, og derfor beder jeg om jeres hjælp.

Til forslaget kan det nævnes at jeg i første omgang arbejder mod at det skal tillades i alle L-klasser, altså til og med sværhedsgrad 2 for heste. Desuden at der tillades hackamore samt de udvalgte sidepulls, som på nuværende tidspunkt er tilladt i bidløse klasser.

Lidt om idéen til de som ønsker mere information:

Jeg har en DV hoppe på snart 22 år, som ikke fungerer på bid i dressuren. Hun har gået med bid i mange år, men suger ikke frem til biddet, accepterer det ikke og tværer på det. Jeg har prøvet rigtig mange forskellige, og hun er ligeledes undersøgt i kæber, tænder, tungeben, mm. for at udelukke smerte som årsagen til at hun ikke trives med det. Jeg ønsker at have mulighed for at starte mod alle andre ekvipager, fordi jeg ikke ser den store forskel på at ride med hackamore og at ride med bid. Jeg træner og behandler min hest på samme måde, jeg rider løsgørende, jeg rider sidebevægelser og andre øvelser. Med hackamoren kan jeg gøre det uden at have en hest der går baglæns, hiver i tøjlen og generelt er tvær. Desuden har hestens faste behandler (kiropraktisk, uddannet dyrlæge) aldrig mærket hende bedre end efter vi skiftede til hackamoren. Hun er blevet fri for mange spændinger som hun ellers har fået af at gå og modarbejde biddet.

Jeg giver med min underskrift Lotte Jaenicke tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.