Stop Hærvejsmotorvejen

Indsigelse mod motorvejsføring vedr. Hærvejsmotorvej.

Hermed bemærkninger til Hærvejskommiteens forslag til placering af en kommende Hærvejsmotorvej til aflastning af den eksisterende, nord-sydgående, E45 motorvej.

Forslaget tager udgangspunkt i en frakørsel fra E45 ved Christiansfeldt og videre i et forløb igennem landsbyerne Stepping, Ødis, Hjarup, Skanderup, Gelballe, Lejerskov, Jordrup og videre enten øst eller vest om Billund og en eller anden nærhed af Herning og videre til Viborg.

Vores bemærkninger går ud på følgende: Vi synes Hærvejsmotorvejen lever bedre op til sit navn ved straks at lade den gå længere vestpå - altså vest om Lunderskov, så den i højere grad "runder" byerne Vejen, Brørup og Holsted og på den måde give disse byer en kraftig håndsrækning erhvervsmæssigt på samme måde som motorvej E45 har givet trekantsområdet.

Det er altid et hårdt anslag for et område naturmæssigt og som bosted med etablering af en motorvej. Koldingområdet er særligt følsomt både naturmæssigt og mht. bosted. I forvejen går E45 vest om Kolding og som på visse strækninger ligger tæt på og parallel med den foreslåede motorvejsføring. Kolding er begavet med dens mange smukke ådale mod vest. Det har givet afsmitning på overnævnte landsbyer, hvis beboere ved stor entusiasme har fortsat forskønnelsen af disse, til attraktive bosteder. Faktisk er det lykkedes at vende strømmen således, at der nu i dette område sker en befolkningstilvækst fra by til land.

Selvom Kolding egnen har haft stor nytte af E45, så vil Hærvejsmotorvejen ikke have samme positive virkning, tværtimod. En yderligere opdeling af Kolding og Lunderskov området med endnu et stort motorvejsanlæg frygter vi, vil negativ effekt på egnen og dens beboere.

Vi håber, at denne indsigelse vil vække lydhørhed

Bedste hilsner

Jeg giver med min underskrift Laust Bøgesvang tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.