NEJ til dagligvarebutik i Haspegårdskvarteret på 1000 m2!

Gladsaxe kommune har dialog med en projektudvikler om at etablere en dagligvarebutik på Klausdalsbrovej. Vi har brug for din hjælp for at stoppe det!

Beboere, grundejerforening og bestyrelsen har gennem et stykke tid hørt rygterne omkring en planlagt dagligvarebutik i kvarteret og finder det besynderligt, at vi som grundejerforening, beboere og naboer ikke er blevet inddraget i kommunens overvejelser forud for den iværksatte høring.

Umiddelbart forekommer det unødvendigt med etableringen af en dagligvarebutik i kvarteret, idet der ikke er lang vej til hverken butikkerne på Søborg Hovedgade, Bagsværd Hovedgade eller ved Stengården station. I stedet for at etablere nye selvstændige butikker/centre, bør kommunen i stedet styrke de eksisterende. Både Søborg Hovedgade og Bagsværd Hovedgades butiksområder har potentialet til at blive endnu mere attraktive indkøbsområder, men det kræver en vis mænge handlende. Ved at decentralisere dagligvarebutikkerne – fx ved etablering i Haspegårdskvarteret – trækker man kundegrundlaget væk fra de allerede eksisterende, hvilket kan have store konsekvenser for deres mulighed for overlevelse.

Etableringen af en dagligvarebutik i Haspegårdskvarteret vil endvidere betyde en række trafikale udfordringer. Vi har gennem en lang årrække døjet med følgerne af bagerbutikken på Klausdalsbrovej/Hjortevænget, idet parkering ved og trafikken til og fra bageren i perioder har skabt voldsomme gener for beboerne. Generne har både optrådt hos beboere på Hjortevænget, men også på de omkringliggende veje grundet den massive trafik. Bageren vil fortsat blive liggende på Klaudalsbrovej.

Grundejerforeningen har gennem de seneste år ført en intensiv dialog med kommunen angående trafiksituationen i kvarteret, og etableringen af en dagligvarebutik i kvarteret vil gøre situationen endnu mere uholdbar, end den er i forvejen. Kommunen har endnu ikke iværksat de lovede tiltag (såsom etablering af yderligere et bump på Frodesvej samt opsætning af større tavler om hastighedsbegrænsningen).

Vi forstår godt hensynet til gangbesværede og andre, der kan have gavn af at kunne foretage indkøbene tæt ved bopælen, men den hastige udvikling der er i e-handel med dagligvare kan måske i højere grad løse gangbesværedes behov for ikke at skulle gå langt efter dagligvare. Mange ældre er fuldt fortrolige med IT-løsninger – bl.a. som følge af det offentliges generelle digitalisering af kommunikationen med borgerne, og andelen af ældre, der ikke er vant til at benytte IT-løsninger vil blive mindre og mindre med årene.

Hvis butikken alligevel etableres skal der derfor følges op af massive og gennemtænkte løsninger for trafikken, således at belastningen for beboere – herunder børn og cyklister – ikke øges.

Haspegårdskvarteret er et beboelseskvarter, og ingen af vejene er egnede til massiv bilkørsel.

Vi har brug for din underskrift IMOD bygning af en dagligvarebutik i vores nabolag  på 1000m2

§  Sikre at trafikken ikke øges i området omkring Hjortevænget/Klausdalsbrovej/Krogshøjvej/Frodesvej

§  Sikre at store varelastbiler IKKE skal belaste i forvejen belastede villaveje

§  Sikre at støjniveauet ikke øges grundet kø, biler, handlende

§  Kvarterets børn fortsat kan lege nogenlunde sikkert på vejene omkring

Du kan nemt underskrive - Skynd dig! Der er deadline 27 april 2016.

På forhånd tak for hjælpen:-)

NEJ til dagligvarebutik i Haspegårdskvarteret på 1000 m2!    Kontakt forfatteren af dette andragende