NEI TIL LAKSEFARM PÅ LØNNAGRUNN VED ASEN FYR!

Lønnagrunn1.jpgBjugn Kommune har godkjent at Marine Harvest får etablere et gigantisk oppdrettsanlegg på Lønnagrunn. Saken ligger nå hos Fylkeskommunen for endelig godkjenning. Saktsbehander der er tilbake 13. august og da må denne liste være lang! Saken behandles først i september, så fortsatt mulig å støtte oss!

Lønnagrunn og området mot fyret er en av de aller beste og mest brukte fiskeplassene utenfor Lysøysundet. Hobbyfiskere og også fiskere setter pris på den.

Den er også en av de sikreste fiskeplassene med sin nærhet til Vågsøya. Dette er "utaskjærs" og de fleste av oss har små båter. Dersom en kuliing slipper uventet "ut av sekken" kan vi på få minutter søke ly. Det er mye værre om vi tvinges ut på "Jørngrunn" som ligger ubeskyttet og er 10-12 minutter lengre ute.

Og naturverninteressene er store men blir av kommunen stemplet som "ubetydelige". Vi har et stort ansvar med hensyn til villaksens vandring. Asen-fjorden et av de områdene hvor det var tettest mellom kilenøtene utenfor Lysøysund. Selv om kilenotfisket er historie, vandrer villaksen som før!

Det er veldig mange innsigelser til saken og Bjugn kommune bruker til syvende og sist "skjønn" for å gjøre vedtaket. Skjønn trumfer som kjent realiteter og betyr at vedtaket er høyst tvilsomt!

Vi ber derfor om din underskrift før 12. august! Da må vi sende inn listen til Fylkeskommunen som støtte til klage på Bjugn kommunes vedtak.

Føyet til 7. august: Fylkesmannen ga følgende kommentar til saken i februar 2018 og støtter vår sak slik jeg forstår det (sitat):

"Med bakgrunn i områdets verdi for natur- og friluftsverdier vil vi fraråde at det gis dispensasjon fra arealformålet for fortøyninger som omsøkt"

Status 7. oktober: Saken skal behandles politisk i Fylkesutvalget. Fylkesmann har i august argumenter sterkt for sin frarådning av plasseringen.

Med hilsen "Lønnagrunns Venner"

Kontaktperson: Knut Hellesvik (m.fl. fritidsfiskere)    Kontakt forfatteren af dette andragende

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort på vores side. Forfatteren af indsamlingen vil dog kunne se alle informationerne, som du har oplyst på denne formular.