MØ, boykot apartheid

Kære MØ
Vi opfordrer til, at du støtter op om det kulturelle boykot af Israel, og aflyser din koncert i Tel Aviv d. 8 maj.

Vi håber at du vil huske dine rødder. I den korte dokumentar ”Nyt Blod: MØ” beskriver du, hvordan du tidligere demonstrerede imod racistiske manifestioner, og konkluderede "at den slags vil jeg fandeme stadig gerne demonstrere imod."

Derfor ærgrer det os rigtigt meget at se, at du d. 8. maj skal spille i Tel Aviv. Israel fører en hård apartheidpolitik på Vestbredden, hvor blandt andet tilfældige anholdelser af palæstinensere er blevet dagligdag. Det er normalt at palæstinensiske fanger udsættes for tortur i israelske fængsler.

Du udviser aktivt sympati med de tidligere politiske fanger i Rusland igennem din tatovering af Pussy Riot. Vi opfordrer dig til også at vise sympati med de mange palæstinensiske børn, der sidder i israelske fængsler uden at have set deres familier i flere år.

Du kan næppe have undgået at høre om den regulære masssakre på civile i Gaza striben i sommers. Israelske styrker dræbte 2300 mennesker herunder 500 børn. I dag sidder de 1,8 millioner indbyggere stadig fanget i Gaza uden mulighed for at genopbygge deres hjem, uden adgang til basale fornødenheder og uden mulighed for et værdigt liv.

Her er en optagelse af ødelæggelserne under 2 timers køretur fra hvor du vil spille koncert.

Vi har stor respekt for dig som fans, og vi ved, at du er bevidst nok til at træffe det rigtige valg.

Du har en vigtig stemme. Brug den!