Manglende pasning i Stevnstrup til børn fra 0-3 år

Vi skriver til jer, da det i mandag den 20/11 blev offentligtgjort på tabulex i Gudenådalens vuggestue, at 4 pladser i vuggestuen bliver givet til 4 børn uden tilknytning til byen. Dette blev meldt ud i en tid, hvor der i Stevnstrup netop er stor mangel på pladser til byens børn.

En vuggestue i Jebjerg gik sidste år konkurs, og Gudenådalen stillede hurtigt lokaler til rådighed for disse børn og deres pædagoger. Heri er der intet galt. Det bliver meldt ud, at på trods af, at vuggestuen nu huser disse børn, vil det ikke få konsekvenser fremadrettet hvad angik pladser og normeringer. Men hvordan harmonerer den udmelding med, at fire børn nu til 1. januar blive sluset ind på stuerne? Det er os uforstående. Lige nu er der minimum 15 børn på venteliste til vuggestuen, herudover er der børn der venter på en plads hos dagplejen. Men alle pladser meldes optaget.
Her gør det bestemt ikke situationen bedre, at fire pladser nu "på forhånd" allerede er optaget, af fire børn uden tilknytning til byen.

De bliver sluset ind, med den begrundelse, at fire børn ikke er nok til at opretholde et optimalt læringsmiljø. Os bekendt, har en dagplejer da fire børn? Så medmindre dagplejernes arbejde negligeres, må denne begrundelse da være ugyldig, og i stedet må det handle om kroner og ører?!

Stevnstrup er en by med befolkningstilvækst og derfor er der rift om pladserne til vores børn. Det er et faktum, I også er bekendt med. Derfor undrer det os, at I i stedet for at flytte 4 børn uden tilknytning til Stevnstrup, nu vælger at Stevnstrups børn må flyttes ud af byen, hvis der skal findes pasning til dem. Hvordan harmonerer det med jeres vision om, at skabe sammenhæng mellem vuggestue/dagpleje/børnehave/skole?

Når vores børn ikke kan få en plads i byen, og derfor skal passes i en anden by hvortil de ingen tilknytning har, får de meget ringe forudsætninger for at få skabt en tryg start på livet uden for hjemmet. De risikerer op til flere flytninger rundt mellem de forskellige instanser: børn som skulle gå i vuggestue, men ikke kan få en plads, får måske plads i en dagplejer, og herved optager de pladsen for de børn der rent faktisk ønskes at gå i dagpleje, indtil de får den ønskede plads. Dagplejere kommer til at køre børn ind, som kun skal gå der midlertidigt, indtil de får anden plads, og vuggestuen får "de gamle børn" ind, som nu skal starte indkøring forfra. Det er hverken til gavn for børn, pædagoger eller forældre som er startet på arbejds. Disse ældre børn vil hele tiden overhale de yngre børn og herved er en ond cirkel startet.

Til marts rykker knap 50 børn op fra børnehaverne til glidende overgang i skolen, herved frigives en del kvadratmeter både i Børnehaven Stevnstrup og Gudenådalen. Her kunne der frigives plads, og de ledige lokaler kunne bruges til de børn som er skrevet op til vuggestue, og derved kan de børn der ønskes i dagpleje få plads hos dem. Dermed får I også et mere reelt billede af, om der er behov for flere dagplejere, eller om det i stedet er pædagoger til vuggestuen, der er brug for.

Som forældre til børn, der af pladsanvisningen bliver opfordret til at søge udenbys, er dette pasningskaos meget frustrerende. Især fordi man bliver mødt med, at vi alle må afvente den politiske sags behandling. Men det ved vi alle, at det kan tage lang tid, så derfor må der handling til NU. Der må kunne findes en god og midlertidig løsning til byens børn, ligesom der kunne findes en god og midlertidig løsning til børnene fra Jebjerg.

Så vores bøn til jer er, meld ud om der er løsningsmuligheder i støbeskeen. Det vil for alle parter skabe ro og begrænse vores opkald til pladsanvisningen med frustrationer over at vi ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, med visheden om, at vores børn kan blive passet, og passet lokalt.

Vi ser frem til at høre fra jer.

Tanja K. Christensen og Kirsten Christiansen    Kontakt forfatteren af dette andragende