Imod opførelse af gigantisk svinefabrik på Vinderuphøjvej 1, 4171 Glumsø

Hvornår er nok nok??

Gennem de senere år har området omkring Glumsø og Tybjerg oplevet en markant udvidelse af eksisterende svineproduktioner samt ny opførelse af svineproduktionsanlæg.

• Men hvornår er nok nok?
  • Hvor meget kan et område bære?
  • Og hvor bygges eller udvides der næste gang?

På nuværende tidspunkt har Næstved Kommune en miljøgodkendelse til opførsel af et gigantisk svineproduktionsanlæg på Vinderuphøjvej 1 udenfor Glumsø i høring.

Selve produktionsanlægget er et af Danmarks største med en størrelse svarende til to fodboldbaner i forlængelse af hinanden (9482m2) og er beregnet til at producere godt  40 000 slagtesvin årligt. Dertil ønskes opført 2 kæmpe gylletanke foruden den allerede eksisterende samt 8 fodersiloer af 9,3 meters højde. Dette produktionsanlæg er beregnet til årligt at udlede 9,5 tons luftbåren kvælstof (ammoniak), hvilket er en meget stor udledning i et beboet landzoneområde.

Dette projekt vil uden tvivl få alvorlige konsekvenser for miljøet og beboerne i området.

Vi er ikke imod landbrug, men i den størrelse er det i vores optik ikke længere et landbrug, men en industri.

Hvis du også mener at: Nu er nok nok -  og at området omkring Tybjerg og Glumsø ikke kan bære flere svineproduktions-udvidelser eller nyopførelser så skriv under her.

Nærmere information findes på vores hjemmeside: https://miljosusaaland.dk/om

foto15.jpg

Charlotte Eliassen formand for Miljøforeningen for Gammel Susåland og omegn    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Charlotte Eliassen formand for Miljøforeningen for Gammel Susåland og omegn tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.