Giv os vores Hornbæk Bus Tilbage!

Fra den 12. December 2021, har busserne i Helsingør kommune fået nye busplaner. Argumentet for dette er, "Den 12. december 2021 får mange buslinjer i Helsingør Kommune nye ruter, så der kører flest busser i de områder, hvor der bor flest mennesker og hvor der er mange uddannelsessteder og arbejdspladser. “(https://www.helsingor.dk/borger/trafik-og-parkering/offentlig-transport/

Disse ændringer har ikke gavnet nogen som vi personligt har talt med dette om. Jeg er en pige fra Helsingør Gymnasium der efter disse ændringer, har fået meget sværere ved at komme i skole. Jeg bor personligt i Hornbæk, og disse ændringer har gjordt, at bus 347 som mange af os elever på Helsingør Gymnasium der bor i Hornbæk, tog om morgenen. Bussen kørte 7.31 fra Hornbæk station og var på Gymnasiet 8.03. Dette gav os tiden vi skulle bruge til at komme ind og sætte os klar til at modtage undervisning. Bussen kørte yderliger forbi 6 andre unddannelsessteder. Jeg oplevede personligt mange menneser som jeg så hver dag i bussen, som stod af ved forskellige uddannelsessteder såsom nogle af de folkeskoler der findes i Helsingør. Blandt disse mennesker så jeg mødre med små børn samt lidt ænldre børn, der udfra det faktum at de tog bussen hver dag ikke havde andre muligheder for at komme i skole.
347 kører stadig, men den kører senere hvilket gør at den kommer senere til de skoler som den dog stadig kører til, men ud af de 7 kører den nu kun forbi 3 af de uddannelsessteder den ellers førhen kørte forbi.
De nye muligheder for os i Hornbæk der skal til Helsingør gymnasium går på, at skulle tage et tog fra Hornbæk station, og en bus fra Helsingør station. Personligt tager det mig nu en time at komme i skole i forhold til en halv time, som det gjorder førhen. Dette betyder at jeg skal tidligere op om morgenen, tidligere i seng om aftenen, og når det ligeledes tager en time at komme hjem efter en skoledag der slutter kl 15.30, har man nu endnu mindre tid til at lave de mange lektier og afleveringer der følger med at være stx'er. Hverdagen bliver endnu mere presset, når man også har flere ting man skal have gjordt når man kommer hjem udover bare lektier. Dette kan f.eks indegå pligter.

Hvis de argumentere for, at ændringer har noget at gøre med at gøre det nemmere at komme til uddannelsessteder, kan det ikke være rigtigt, at vi skal igennem et større besvær når det førhen var nemmere.

Jeg har også hørt andre elever på skolen der klager over hvordan busserne køre fra Helsingør station, og jo flere sure miner jeg ser, jo større forvirring får jeg for, hvad disse ændringer rent faktisk gør godt for.
Underskrifterne indsamler vi, så vi kan gå direkte til kommunen med et klart billede over, hvor mange dette går ud over. Så hvis du føler, at de nye busruter gør din hverdag mere besværlig ligesom min, min klasses og mine venners, så giv en underskrift og lad os få vores busruter tilbage!

Jeg giver med min underskrift Amanda Hannesson tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.