Er du imod forringelser til borgerservice Korsør ?
Quoted post
Gæst |
#12016-07-02 17:24det kan ikke være rigtigt at korsør hele tiden skal undvære til fordel for Slagelse som i forvejen får en masse fornyelser. |
Svar
Poul Otto Seidel |
#10 Re:2016-07-03 14:13:06
SOCIALDEMOKRATERNE HAR JO ALLEREDE BESLUTTET SIG PÅ BYRÅDSMØDET DEN 29. MARTS 2016 OG STEMT JA. Sagsnr.: 330-2016-10503 Dok.nr.: 330-2016-76160 Åbent Kompetence: Byrådet Beslutningstema Udvalget skal beslutte, om det kan indstilles til Byrådet, at der træffes en principbeslutning om udvikling af et nyt borgerservice koncept, som betyder en fusion mellem Borgerservicecentrene og Bibliotekerne gældende fra 1. januar 2017. Baggrund Sektorudvalget for Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har siden november 2015 drøftet forskellige muligheder for at udvikle et nyt borgerservice koncept, som også har fokus på at udnytte medarbejder ressourcer og kompetencer i Borgerservice og Biblioteker i højere grad end det er tilfældet i dag. Formålet med dette et nye borgerservice koncept er at skabe: · Det mest optimale servicetilbud til borgerne · Den bedste indgang til det digitale Danmark · Optimering af fagfællesskaber, ressourcer og kompetencer Som det blev fremlagt på temamødet den 2. februar 2016, har sektorudvalget udarbejdet 3 mulige modeller: · Model 1 er en fuld integration af borgerservicecentre og bibliotek · Model 2 er bevaring af borgerservicecenter i Slagelse og Bibliotek i Slagelse, mens Skælskør og Korsør integreres (et stærkt center og to decentrale borgerhuse) · Model 3 er et øget digitalt samarbejde uden integration af organisationerne i øvrigt Model 1 – fuld integration Ved model 1 fusioneres bibliotek og borgerservice, så det bliver en organisation, der betjener borgerne samlet fra bibliotekerne. De nuværende biblioteker bliver således en slags borgerhuse. Visionerne med disse borgerhuse er, at de: - skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal primært foregå gennem medbetjening - igennem forskellige arrangementer understøtter borgernes tilegnelse af viden og læseglæde samt sikrer, at alle børn stifter bekendtskab med folkebiblioteket - skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene - skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen I denne model vil der være betjening fra bibliotekerne i deres åbningstimer og indholdet i servicen vil blive fleksibelt over ugen, så man i både Korsør, Skælskør og Slagelse vil kunne få den fulde service af borgerservice og biblioteksservice på bestemte tidspunkter. Der vil være en bedre udnyttelse af de nuværende to institutioners ressourcer og kompetencer, ligesom adgangen for borgerne bliver lettere. Desuden vil der jf. kommunens ejendomsstrategi være en mere optimal udnyttelse af kommunens bygninger. Model 2 – et stærkt center og to decentrale borgerhuse Visionerne i model 2 er de samme som i model 1, ligesom der foretages en organisatorisk fusion. Forskellen er, at der bevares en dobbelt betjening i Slagelse således, at både borgerservice i Gørtlergade og Biblioteket i Stenstuegade er betjeningssteder. Betjeningen vil i Korsør og Skælskør foregå fra bibliotekerne, åbningstimer vil følge bibliotekets åbningstimer og den fulde service af borgerservice og biblioteksservice kan fås på bestemte tidspunkter i løbet af ugen. Model 3 – Øget digitalt samarbejde Model 3 er en fastholdelse af de nuværende organisationer og fortsat adskillelse af betjeningen. I denne model vil der være et øget fokus på at udvikle fælles digitale løsninger, som kan skabe et økonomisk rationale over tid. Det forventes ikke, at det økonomiske rationale vil være på niveau med det i model 1 og 2. Proces og inddragelse I SektorMED blev der fra medarbejderside bakket op om et nyt koncept, mere præcist en generel opbakning til model 2 og flere gav udtryk for, at det ville være hensigtsmæssigt at arbejde hen imod model 1. Desuden var der enighed om, at - God videndeling - God planlægning af snitflader mellem enheder/huse - Rigtig estimering af ressourcer - At bibliotekets ”objektive”/videnstunge stemning/indretning ikke ødelægges Derfor forslås en tidsplan, som giver god tid til at få styr på detaljerne og som samtidig kan give et realistisk bud på det konkrete serviceniveau og det økonomiske rationale ved det nye koncept. Inden dette arbejde igangsættes beder administrationen om en principbeslutning på, at der er politisk opbakning til et nyt borgerservicekoncept. Fra april – maj 2016 udarbejdes oplæg til konkret service niveau og økonomiske rationale, som vil udgøre det politiske beslutningsgrundlag for endelig godkendelse. Sagen forventes fremlagt for Byrådet i juni 2016. Såfremt Byrådet princip godkender: Pr. 1. august 2016 nedsættes arbejdsgrupper, som skal udrede de konkrete forhold i en sammenlægning og som tager højde for ovenstående tilbagemeldinger fra SektorMED. Disse arbejdsgrupper arbejder frem til de relevante milepæle, som er: - 1. januar 2017: Organisatorisk fusion - 1. februar 2017: Fuld integration i betjeningen i Skælskør Kommune - 1. oktober 2017: Fuld integration i Korsør (afhænger af sammenflytning i Kulturhuset) - 1. januar 2018: Fuld integration i Slagelse Retligt grundlag Kommunalfuldmagten. Handlemuligheder Byrådet kan vælge at afvise principbeslutningen, hvorefter bibliotek og borgerservice fortsætter uændret. Eller Byrådet kan godkende principbeslutningen og derved igangsætte oplægget, som mere konkret beskriver serviceniveau og økonomiske rationale. Vurdering Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke de to institutionernes opgavefællesskab sammen i en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv og flere unge skal i uddannelse. Endvidere vurderes det, at der i model 1 er et væsentligt potentiale at hente ved at udnytte de eksisterende ressourcer langt mere effektivt. Ved model 1 ses også et bygningsmæssigt potentiale. Økonomiske og personalemæssige konsekvenser Der vil forventeligt være et økonomisk rationale i takt med graden af sammenlægning af tilbuddene. Men det vurderes, at der først kan gives et retmæssigt billede af dette, når arbejdsgruppen er kommet længere i arbejdet. Det forventes at kunne fremlægges politisk i juni 2016. Konsekvenser for andre udvalg Denne sag vedrører både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Borgerservice vil fortsat høre under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og biblioteket vil fortsat høre under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Indstilling Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller, 1. at Udvalgene indstiller til Byrådet, at der træffes en princip beslutning om model 1 – en fuld integration af borgerservice og bibliotek gældende fra den 1. januar 2017, idet endelig godkendelse foretages, når effektiviseringspotentialet er kortlagt 2. at Udvalgene indstiller til Byrådet at godkende proces til forberedelse af model 1. Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. marts 2016: Fraværende: Lis Tribler (A) Ad 1: Godkendt. Ad 2: Godkendt. Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016: Fraværende: At 1 og 2. Anbefales til Byrådets godkendelse. Thomas Clausen (Ø) stemte imod. Beslutning i Økonomiudvalget den 14. marts 2016: Fraværende: Niels O. Pedersen (A) Økonomiudvalget anbefaler model 1. Det bør sikres, at beslutningerne fra behandlingen i de hørte fagudvalg fremgår af sagen, når denne behandles af Byrådet. Et mindretal bestående af Michael Gram (FB) stemte imod. Afvigende mening, (FB): Model 3 bør vælges. Beslutning i Byrådet den 29. marts 2016: Fraværende: Helle Blak (F) At 1 til 2 godkendt. Et mindretal bestående af (Ø) og (FB) (i alt 3) stemte imod. |
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
STOP besparelser på vores børns skoler og SFO’er
3456 Oprettet: 2024-05-07
Bevar Palads
27533 Oprettet: 2020-05-16
Underskriftsindsamling; Bevar læreruddannelsen i Skive
1058 Oprettet: 2024-04-30
NEJ til solcelleørken i Naturens rige!
639 Oprettet: 2024-05-09
Bevar Røde Rose 2
589 Oprettet: 2024-05-11
BEVAR 4H GÅRDEN I PRÆSTØ
504 Oprettet: 2024-05-02
Kalaallit Nunaanni nalunaaqquttap kingumut allangortinneqarnissaanut atsiortitseqattaarneq, 10.-22. april 2024 / Underskriftsindsamling i Grønland for at ændre tidszonen tilbage, 10.-22. april 2024
2688 Oprettet: 2024-04-10
Akiani qimmilivik naaggaarparput / Nej til hundehold i Akia
419 Oprettet: 2024-04-27
Atsiortitsineq: Saunagus Minguik ataannarli / Underskriftindsamling: Bevar Saunagus Minguik
367 Oprettet: 2024-04-26
Det grønne område ved Vejen Hallen
576 Oprettet: 2024-04-15
Behold billedkunst i 1.klasse
1868 Oprettet: 2024-03-27
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
2030 Oprettet: 2024-03-26
Sløjfning af gangbro over banen i Fårup
204 Oprettet: 2024-05-08
Bevar pølsevogn og p-pladser på Torvet i Sorø.
1050 Oprettet: 2024-04-15
Bevar Baunesletten
814 Oprettet: 2024-04-02
BEVAR KUNSTHALLEN GL. HOLTEGAARD
3015 Oprettet: 2024-01-26
Sig nej til nedrivning af "LilleSiam" i Ebeltoft
169 Oprettet: 2024-05-13
Få Lidl til Lystrup
704 Oprettet: 2024-04-08
Bevar Dagplejen i Gladsaxe Kommune!!! Børne- og undervisningsudvalget skal 2. maj træffe beslutning om, hvorvidt dagplejen, som vi kender den i dag, skal nedlægges. Hjælp os med at bevare dagplejen..
698 Oprettet: 2024-04-16
Underskriftsindsamling mod lukning af udflytterbørnehaver i Københavns kommune 2024
135 Oprettet: 2024-05-18