Er du imod forringelser til borgerservice Korsør ?

Quoted post


Gæst

#1

2016-07-02 17:24

det kan ikke være rigtigt at korsør hele tiden skal undvære til fordel for Slagelse som i forvejen får en masse fornyelser.

Svar

Poul Otto Seidel

#10 Re:

2016-07-03 14:13:06

#1: -  

 

SOCIALDEMOKRATERNE HAR JO ALLEREDE BESLUTTET SIG PÅ BYRÅDSMØDET DEN 29. MARTS 2016 OG STEMT JA.
Beslutning om nyt borgerservice koncept på bibliotekerne (B)

Sagsnr.: 330-2016-10503 Dok.nr.: 330-2016-76160 Åbent

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte, om det kan indstilles til Byrådet, at der træffes en principbeslutning om udvikling af et nyt borgerservice koncept, som betyder en fusion mellem Borgerservicecentrene og Bibliotekerne gældende fra 1. januar 2017.

Baggrund

Sektorudvalget for Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har siden november 2015 drøftet forskellige muligheder for at udvikle et nyt borgerservice koncept, som også har fokus på at udnytte medarbejder ressourcer og kompetencer i Borgerservice og Biblioteker i højere grad end det er tilfældet i dag.

Formålet med dette et nye borgerservice koncept er at skabe:

· Det mest optimale servicetilbud til borgerne

· Den bedste indgang til det digitale Danmark

· Optimering af fagfællesskaber, ressourcer og kompetencer

Som det blev fremlagt på temamødet den 2. februar 2016, har sektorudvalget udarbejdet 3 mulige modeller:

· Model 1 er en fuld integration af borgerservicecentre og bibliotek

· Model 2 er bevaring af borgerservicecenter i Slagelse og Bibliotek i Slagelse, mens Skælskør og Korsør integreres (et stærkt center og to decentrale borgerhuse)

· Model 3 er et øget digitalt samarbejde uden integration af organisationerne i øvrigt

Model 1 – fuld integration

Ved model 1 fusioneres bibliotek og borgerservice, så det bliver en organisation, der betjener borgerne samlet fra bibliotekerne. De nuværende biblioteker bliver således en slags borgerhuse. Visionerne med disse borgerhuse er, at de:

- skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal primært foregå gennem medbetjening

- igennem forskellige arrangementer understøtter borgernes tilegnelse af viden og læseglæde samt sikrer, at alle børn stifter bekendtskab med folkebiblioteket

- skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene

- skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen

I denne model vil der være betjening fra bibliotekerne i deres åbningstimer og indholdet i servicen vil blive fleksibelt over ugen, så man i både Korsør, Skælskør og Slagelse vil kunne få den fulde service af borgerservice og biblioteksservice på bestemte tidspunkter.

Der vil være en bedre udnyttelse af de nuværende to institutioners ressourcer og kompetencer, ligesom adgangen for borgerne bliver lettere. Desuden vil der jf. kommunens ejendomsstrategi være en mere optimal udnyttelse af kommunens bygninger.

Model 2 – et stærkt center og to decentrale borgerhuse

Visionerne i model 2 er de samme som i model 1, ligesom der foretages en organisatorisk fusion. Forskellen er, at der bevares en dobbelt betjening i Slagelse således, at både borgerservice i Gørtlergade og Biblioteket i Stenstuegade er betjeningssteder. Betjeningen vil i Korsør og Skælskør foregå fra bibliotekerne, åbningstimer vil følge bibliotekets åbningstimer og den fulde service af borgerservice og biblioteksservice kan fås på bestemte tidspunkter i løbet af ugen.

Model 3 – Øget digitalt samarbejde

Model 3 er en fastholdelse af de nuværende organisationer og fortsat adskillelse af betjeningen. I denne model vil der være et øget fokus på at udvikle fælles digitale løsninger, som kan skabe et økonomisk rationale over tid. Det forventes ikke, at det økonomiske rationale vil være på niveau med det i model 1 og 2.

Proces og inddragelse

I SektorMED blev der fra medarbejderside bakket op om et nyt koncept, mere præcist en generel opbakning til model 2 og flere gav udtryk for, at det ville være hensigtsmæssigt at arbejde hen imod model 1.

Desuden var der enighed om, at
der skal være en inddragende proces for at sikre:
- Ejerskab

- God videndeling

- God planlægning af snitflader mellem enheder/huse

- Rigtig estimering af ressourcer

- At bibliotekets ”objektive”/videnstunge stemning/indretning ikke ødelægges

Derfor forslås en tidsplan, som giver god tid til at få styr på detaljerne og som samtidig kan give et realistisk bud på det konkrete serviceniveau og det økonomiske rationale ved det nye koncept. Inden dette arbejde igangsættes beder administrationen om en principbeslutning på, at der er politisk opbakning til et nyt borgerservicekoncept.

Fra april – maj 2016 udarbejdes oplæg til konkret service niveau og økonomiske rationale, som vil udgøre det politiske beslutningsgrundlag for endelig godkendelse. Sagen forventes fremlagt for Byrådet i juni 2016.

Såfremt Byrådet princip godkender: Pr. 1. august 2016 nedsættes arbejdsgrupper, som skal udrede de konkrete forhold i en sammenlægning og som tager højde for ovenstående tilbagemeldinger fra SektorMED. Disse arbejdsgrupper arbejder frem til de relevante milepæle, som er:

- 1. januar 2017: Organisatorisk fusion

- 1. februar 2017: Fuld integration i betjeningen i Skælskør Kommune

- 1. oktober 2017: Fuld integration i Korsør (afhænger af sammenflytning i Kulturhuset)

- 1. januar 2018: Fuld integration i Slagelse

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at afvise principbeslutningen, hvorefter bibliotek og borgerservice fortsætter uændret. Eller Byrådet kan godkende principbeslutningen og derved igangsætte oplægget, som mere konkret beskriver serviceniveau og økonomiske rationale.

Vurdering

Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke de to institutionernes opgavefællesskab sammen i en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv og flere unge skal i uddannelse.

Endvidere vurderes det, at der i model 1 er et væsentligt potentiale at hente ved at udnytte de eksisterende ressourcer langt mere effektivt. Ved model 1 ses også et bygningsmæssigt potentiale.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil forventeligt være et økonomisk rationale i takt med graden af sammenlægning af tilbuddene. Men det vurderes, at der først kan gives et retmæssigt billede af dette, når arbejdsgruppen er kommet længere i arbejdet. Det forventes at kunne fremlægges politisk i juni 2016.

Konsekvenser for andre udvalg

Denne sag vedrører både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Borgerservice vil fortsat høre under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og biblioteket vil fortsat høre under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

Indstilling

Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,

1. at Udvalgene indstiller til Byrådet, at der træffes en princip beslutning om model 1 – en fuld integration af borgerservice og bibliotek gældende fra den 1. januar 2017, idet endelig godkendelse foretages, når effektiviseringspotentialet er kortlagt

2. at Udvalgene indstiller til Byrådet at godkende proces til forberedelse af model 1.

Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. marts 2016:

Fraværende: Lis Tribler (A)

Ad 1: Godkendt.

Ad 2: Godkendt.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:

Fraværende:

At 1 og 2. Anbefales til Byrådets godkendelse.

Thomas Clausen (Ø) stemte imod.

Beslutning i Økonomiudvalget den 14. marts 2016:

Fraværende: Niels O. Pedersen (A)

Økonomiudvalget anbefaler model 1. Det bør sikres, at beslutningerne fra behandlingen i de hørte fagudvalg fremgår af sagen, når denne behandles af Byrådet.

Et mindretal bestående af Michael Gram (FB) stemte imod.

Afvigende mening, (FB): Model 3 bør vælges.

Beslutning i Byrådet den 29. marts 2016:

Fraværende: Helle Blak (F)

At 1 til 2 godkendt.

Et mindretal bestående af (Ø) og (FB) (i alt 3) stemte imod.